Värsked Tallinna uudised

Mis saab Tallinna peatänavast? Projekt lükati teadmata ajaks edasi (19)

Ohtuleht.ee, 10. juuli 2019, 17:22
Foto: TIINA KÕRTSINI
Tallinna linna tellitud uuringust selgus, et peatänava ideekonkursi võidutöö laseks läbi vaid veerandi tänasest liiklusest, samuti halveneks ühistranspordi läbilaskvus. Selle tõttu otsustati projekt teadmata ajaks edasi lükata.

Tallinna linnapea Mihhail Kõlvarti sõnul ei arvesta peatänava ideekonkursi võitnud töö "Kevad linnas" teiste ümbruskonna arengutega, nagu näiteks sadama trammiliin ning Estonia ja Rävala puiestee ümberehitus, vahendab ERR

"Praegune idee on õige, aga seda pole tehniliselt läbi mõeldud. See on lihtsalt tore idee kaardi peal," märkis Kõlvart.

Tallinna Transpordiameti tellimusel uuringu läbi viinud K-Projekti juhataja Rein Annusveri sõnul selgus liiklusanalüüsist, et ka 25-protsendise läbilaskvuse juures oleks teatud ristmikel ummikud.

„Hetkel on piirkonnas kolm suurt ristmikku, kus tekivad ummikud. Nendeks on Estonia puiestee, Vabaduse väljaku ja Pärnu maantee ristmik, kus ummikud on praegu juba pikad ning praeguse projekti puhul need ummikud ei kaogi. Teiseks Viru väljaku ristmik, kust jalakäijatel on pikk teeületus ning seetõttu tähendab see nii tavatranspordile kui ka ühistranspordile pikka ooteaega,“ selgitas Annusver. „Ühistranspordile on praegu kõige keerulisem Pronksi tänava, Jõe tänava ja Narva maantee ristmik, kus ühistranspordipeatus on ristmiku lähedal, mistõttu hakkab ühistransport kuhjuma. Praeguse peatänava projektlahenduse puhul kaasnevad mõjud, mis ei lahenda tänast olukorda.“

Tallinna Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa möönis tellitud uurimuse valguses, et paraku arhitektuurselt väga ilus töö osutus liiklustehniliselt selliseks, mis kahjustab kõigi liiklejate huve, kaasa arvatud jalakäijaid, ühistranspordi kasutajaid kui ka autoga liiklejaid. „Mõned lahendused osutusid ka ohtlikuks, kus jalakäija saab otsesema teeületuse, kuid ta viibib sõidukite ja ühistranspordiga samas liiklusruumis kauem, mis on kahtlemata ohtlikum,“ nentis Rüütelmaa.

Arhitektid: linnakodanik võõrdub linna südamest 

Juunis omal soovil Tallinna peaarhitekti ametist lahkunud Endrik Männi õnul on üpris selge, et linnavõim on otsustanud kergliikluse eelistamisest taganeda. "Põhjusi tuleb otsida sellest, et suunda jalakäijasõbralikule ja majanduslikult edukamale Tallinnale on otsustatud edasi lükata," rääkis ta ERRi portaalile. 

Mänd märkis, et Tallinna kesklinn ei kannata enam välja autostumise kasvu. "Linn peab hakkama piirama autoliiklust kesklinna suunal ja kõik uued projektid peavad olema sellele eesmärgile allutatud," ütles ta.

Arhitektide Liit soovitab Tallinna linnapeal peatänava projektiga jätkata, vastasel korral liiklusprobleemid süvenevad ja linnakodanik võõrdub oma linna südamest.

Eesti Arhitektide Liidu president Katrin Koovi sõnul peaks kesklinn olema kaasaegne ja inimsõbralik elukeskkond ning uue peatänava väljaehitamine viiks meid sellele palju lähemale, muutes Tallinna euroopalikumaks linnaks.

“Peatänava idee käivitamise ning suure arhitektuurikonkursi eduka läbiviimisega tegi endine linnapea Taavi Aas suure sammu pealinna viimisel 21. sajandisse. Pealinna peatänava projekti edasilükkamine tähendaks sammu vastassuunas. Kesklinn tuleks anda linnaelanikele tagasi ning sellele aitakski kaasa nutikas ja kaasaegne peatänava lahendus. Kesklinn peaks olema sihtkoht, mitte läbisõiduhoov,” sõnas Koov.

Peatänava projekti ebamäärase tulevikuga jääks Tallinn sisuliselt ainsaks Eesti linnaks, kes loobuks Eesti vabariigi 100. aastapäevale kingitusena mõeldud projektist “Hea avalik ruum”, mille raames uuendatakse 2020. aastaks 15 linnakeskust ning mis on hetkel hoogsalt arenemas linnades üle Eesti.

“Leiame, et edukalt läbiviidud peatänava konkursi tulemuseks on hea, kvaliteetne ja teostatav projekt. Tuleb usaldada endiste linnajuhtide otsuseid ja valikud ning loodame, et uus linnapea ja uus linnaplaneerimise ameti juht ei lähe ajalukku peatänava peatamisega, vaid võtavad peatänava projekti oma auasjaks ning lähiaastate töö põhiliseks väljakutseks, mis loob Eesti pealinnale väärika ja eeskujuliku avaliku ruumi,” ütles Katrin Koov.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
linnaleht@linnaleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee