Päevateema

Helsingi–Tallinna tunnel on tulekul, küsimus on vaid ajas 

Kristjan Roos, kristjan.roos@linnaleht.ee, 6. detsember 2018, 16:32
Ambitsioonikas ärimees Peter Vesterbacka usub, et Helsingi–Tallinna tunnel avatakse juba 2024. aasta jõululaupäeval.  Robin Roots
Idee kaksiklinnast võtab üha selgemat kuju, sest Helsingi–Tallinna tunneli loomisel on ühekorraga käimas kaks initsiatiivi: eraettevõtja Peter Vesterbacka Finest Bay Area tunneli projekt ning Soome ja Eesti riiklik initsiatiiv FinEst Link.

Kui esimesel juhul oleks tegemist ikkagi kahe riigi lennujaamu ühendava metrooga, siis teisel juhul traditsioonilise raudteetunneliga, nagu Prantsusmaad ja Inglismaad ühendav Eurotunnel. Pole aga sugugi võimatu, et era- ja riikliku projekti eestvedajad ühendavad ühel hetkel jõud, sest kaht eraldiseisvat tunnelit keegi kahe linna vahele ehitama ei hakka.

Sel nädalal teatas arvutimänguga „Angry Birds“ kuulsaks saanud Vesterbacka, et tema ettevõte Finest Bay Area on leidnud tunneliprojekti esimese suurinvestori, 100 miljonit eurot investeeriva Dubai ehitusfirma ARJ Holding LLC. Ajalehe Helsingin Sanomat teatel peaks Vesterbacka kavandatav raudteetunnel maksma minema 13–20 miljardit eurot.

2016. aastal alanud Vesterbacka projekt on ambitsioonikas. Mees on välja käinud üksjagu utoopilise idee, et tunnel saab valmis 24. detsembril 2024. Leheküljel shop.finestbayarea.online saab juba ka tunneli pileteid osta: ühe otsa hind on 50 eurot, edasi-tagasisõit läheks maksma 100 eurot ja aastapilet 1000 eurot. Firma kodulehe teatel hakkab tunnelil olema neli jaama. Tunnel hakkab kulgema Helsingi Vantaa lennujaama ja Tallinna lennujaama vahel, millele lisandub kaks vahejaama.

Nädal tagasi esitas Finest Bay Area rahandusministeeriumile taotluse algatada riiklik eriplaneering Soome ja Eesti vahelise raudteetunneli kavandamiseks. Samal päeval arutasid Tallinna–Helsingi tunneli küsimust Helsingis ka majandus- ja taristuminister Kadri Simson, Soome transpordi- ja kommunikatsiooniminister Anne Berner, Helsingi linnapea Jan Vapaavuori ning Tallinna abilinnapea Andrei Novikov.

Eesti ja Soome riiklik projekt FinEst Link avaldas veebruaris tasuvusuuringu, mille kohaselt kuluks tunneli ehitamisele 16 miljardit eurot ja 15 aastat. FinEst Linki esindajad märkisid aasta algul, et üheotsapileti hind oleks 18 eurot, see oleks eraprojektist tunduvalt soodsam. Kui Finest Bay Area lubab ühest linnast teise jõudmist 20 minutiga, siis riiklik initsiatiiv 30 minutiga.

FinEst Linki Tallinna linna poolne esindaja Liivar Luts märgib, et idee on mõlemal initsiatiivil üks – ühendada Helsingi ja Tallinn tunneliga. „Tasuvusuuringu käigus vaatasime sarnaseid tunneleid Euroopas ja sealt tuli välja, et kogu protsess alates eeluuringute tegemisest kuni lubade menetlemiseni võib võtta aastaid. Meie tasuvusuuringu läbiviijad leidsid, et tunneli valmimine kestab ikkagi üle kümne aasta,“ ütleb Luts.

See aga ei tähenda, et kaks initsiatiivi kuidagi omavahel konkureerivad. Lutsu sõnul on Finest Bay Area esindajad linna jooksvalt oma sammudest teavitanud. „Siiamaani ei ole me linna poolt pidanud ühtegi tegevust ellu viima. Aga kindlasti peame hakkama mingil hetkel projekti rohkem panustama, kui see realiseerub kiiremini kui kahe riigi vaheline tunneli koostöö,“ lisab Luts.

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee