Värsked Tallinna uudised

Tallinna tramm saab 130-aastaseks, tulekul on uus liin 

Ants Vill, ants.vill@linnaleht.ee, 16. august 2018, 16:22
Kuus ajaloolise nimega retrotrammi on linlaste seas üsna populaarsed. See on nimetatud Jüri Vilmsi järgi.  Heiko Kruusi
Juubeli tähistamiseks valmistuv trammipark on heas seisus ja asub sadama liini ehitama.

Viimastel aastatel on mitut trammiliini põhjalikult renoveeritud, rajatud liiniharu lennujaama, soetatud hulk uusi Hispaania firma CAF-tüüpi tramme ja nüüdisajastatud vanemaid veerevkoosseise. „Trammipark on heas seisus,“ kinnitab Tallinna Linnatranspordi AS-i trammiliiklusteenistuse direktor Andres Vään. Kohtume temaga juubeli eeli Vana-Lõuna trammidepoos Pärnu maantee viadukti kõrval. On lõunaaegne vaikus, paljud trammid on liinil, mitu ootab pärastlõunase tipptunni eel liinile minekut.

„Peame ikka ütlema: uhkusega vaatame minevikku, tegutseme tänases päevas, aga vaatame juba homse poole,“ lisab Vään. Ta nendib, et praeguseks on pea kõik vanad rööbasteed rekonstrueeritud, jäänud on veel üksikud lõigud, näiteks Kadriorus. Samas on käiku võetud täiesti uus lõik, mis viib lennujaama. „Ja kui vaatame seda uut lõiku, mis on tõesti hästi läbi mõeldud ja hästi teostatud, oleme selle üle nii uhked, et tahaks endale ka „teie“ öelda,“ lisab Vään.

Uue lõigu pikkus on 700 meetri ringis, kokku on Tallinnas trammiteid koos ringide ja haruteedega 45 kilomeetri jagu. Igal hommikul läheb liinile 40 trammi, aga pargis on pea teist sama palju veel, kokku siis 70 – osa on reservis, et asendada rivist välja langenud tramme remondi ajal, osa juba sellises seisus, et neid valmistutakse pisitasa maha kandma.

„Me oleme praeguseks peaaegu kogu pargi uuendanud. Praegu on see projekt lõpetamisel. Oleme tsehhis uuendanud 20 KT-4 tüüpi trammi ja viinud nad uude värviidentiteeti. Need on lisaks kuuele retrotrammile ja lisaks neile, mis on renoveeritud Tšehhis,“ räägib direktor Vään.

Viis trammi nädalas

Muide, pea iga päev satub mõni tramm liiklusõnnetusse. „Nädalas on suurema või väiksema vigastuse saanud tramme vähemalt viis,“ nendib Vään ning näitab tramme, mis parandamist ootavad.

Ühel trammil on esinurk katki ja kõik esiotsa klaasid puudu, sellele sõitis reka otsa. „Õnneks ei saanud trammijuht istmelt maha kukkudes eriti viga,“ selgitab Vään. Ta lisab, et see CAF-tüüpi tramm jääb üsna pikalt seisma, sest oodatakse eksperte Hispaaniast, kes kahjustuste iseloomu ja ulatuse kindlaks teevad. Edasi järgneb remont. „Seni see 2,4 miljonit eurot maksnud tramm seisab siin tegevusetult,“ märgib Vään.

Suur projekt tulekul

Loomulik ongi küsida trammiliikluse tuleviku kohta – milline on järgmine suur projekt? „Sadam, sadam,“ ütleb Vään, „praegu pole aga veel trass paigas.“

Ta lisab, et sellega koos valmistutakse ka uueks trammihankeks. „Juba tükk aega oleme arutanud ja vaielnud, sest see otsus määrab trammiliikluse päris tükiks ajaks,“ ütleb ta. Liinil peab hakkama sõitma kuus trammi, aga nende tegelik arv peab olema suurem, sest arvestada tuleb reservivajadustega, kõikvõimalike avariide võimalusega. Nii ongi tarvis vähemalt kaheksat trammi. Trammide hanke hind jääb ligikaudu 20–25 miljoni euro juurde. Sadamatramme plaanitakse peaaegu samasuguseks, kui on praegused kõige uuemad, CAF-tüüpi trammid. Sarnased on mõõdud, uste arv ja paigutus. „Aga senist tagasisidet arvestades on vaja ilmselt pagasi jaoks leida rohkem ruumi, selleks tuleb istmete arvu veidi vähendada,“ märgib Vään.

Kui küsida, kas peagi on oodata ka palju räägitud trammiliini Lasnamäele või Mustamäele, siis vastab Vään: „Me nende ideedega ei spekuleeriks, võtaks ikka aste-astmelt. On ju näha, kui raske on raha leida praegustegi etappide jaoks. Aga muidugi – tuleb oodata kohalikke valimisi, siis tuleb ideid nagu küllusesarvest. Et kuhu tramm võiks käia, olgu siis Jürile või Piritale ja kuhu veel.“

Ja lõpetuseks küsimus – kas tramm läheb kõigile ka oma 130. aastal korda? Andres Vään vastab: „Tramm on selline ikooniline sõiduvahend. Kui kuskilt, näiteks telerist, vaadata linnauudiseid, siis sätitakse end ikka trammi taustale. Eks inimestele meeldib, tramm on praegu popp.“

------------------------------------------------------------

Juubeliparaad läbi linna

Tallinna trammi sünnipäev on 24. augustil.

Juubeli puhul on Kopli äsja uuendatud depoo uksed linnarahvale tutvumiseks avatud kella 10-st. Näha saab nii säilinud ajaloolisi kui ka praegu käigusolevaid tramme.

Keskpäeval algab Kopli depoost läbi linna lennujaama ja sealt Vana-Lõuna depoosse kulgev trammiparaad. Soovijad saavad paraadil osalevate trammidega sõita. Paraadil näeb ka ühe trammi sappa haagitud hobutrammi ehk konka vagunit, sellel võtab koha sisse orkester.

Juubeli puhuks ilmus ka ajalooraamat „Tallinna tramm 130“.

----------------------------------------------------------------

Esimene liin viis Kadriorgu

1888. aasta 10. augustil (uue kalendri järgi 24. augustil) avati sõitjate jaoks esimene hoburaudtee ehk konka liin Vene turult ehk praeguselt Viru väljakult Kadriorgu. Plaanitud Vana turuni liin esialgu ei ulatunud, sest lammutatud Viru värava ja Vene turu vahele alles ehitati tänavat. Sõit maksis toona 5 kopikat, trammid väljusid kummastki lõpp-peatusest iga 10 minuti tagant.

Järgmine liin Vene turult mööda Tartu maanteed avati kuu hiljem, kirjutab ajaloolane Aare Oleander Tallinna trammi 130. aastapäeva puhul ilmunud raamatus „Tallinna tramm 130“.

Sisuturundus

Päevatoimetaja

+372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Reklaam ja kuulutused

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee