Värsked Tallinna uudised

Robotid, mis kastvad lilli ja puhuvad ära küünlaid 

Ants Vill, ants.vill@linnaleht.ee, 05. aprill 2018, 16:14
Lilleküla gümnaasiumi haridustehnoloog Meeri Sild näitab, kuidas putukrobotit äpiga juhitakse.  HEIKO KRUUSI
Lilleküla gümnaasiumis avati nutilabor, mis hõlmab kooli senised robootikavõimalused ja uudse mehhatroonika-robootikalabori.

Praeguses Lilleküla gümnaasiumis, kunagises 3. keskkoolis on pikad arvuti- ja robootikaõppe traditsioonid, juured ulatuvad kaheksakümnendate algusse. Praegu õpetatakse koolis robootikat juba 1. klassist, hiljem lisandub arvutiõpe ja programmeerimine. Sellepärast oligi loogiline, et gümnaasium on Tallinna haridusameti innovatsiooniprojekti #EduInnoLab üks keskusi. Kool sai moodsa mehhatroonika-robootikalabori, Baltimaade esimese Makeblock MakerSpace’i stuudio.

Stuudio tõttu võeti koolis asi laiemalt ette ja koondati kogu senine robootikaõpe ühtsesse nutilaborisse. Seal toimuvad nii mitmel tasemel robootikatunnid kui koguneb ka robootikaklubi. Muide, labori ja selle mööbli kavandasid, kujundasid ja ka värvisid kooli enda õpilased teadustöö projekti raames.

Lilleküla gümnaasiumi haridustehnoloog Meeri Sild näitab, kuidas putukrobotit äpiga juhitakse.  HEIKO KRUUSI

Makeblock MakerSpace’i laboris on ühendatud mehhatroonika ja robootika – ehk siis roboteid ehitatakse metallkonstruktorist, mootoritest ja anduritest kuni selliste masinate juhtploki programmeerimiseni, et mehhanism täidaks talle antud ülesannet. Labor koosneb suurest hulgast elementidest ja sõlmedest, millest koostada tegutsevaid roboteid.

Idee peab endal olema

„Selle stuudio eelis ongi see, et tavaliselt on mingi kindla roboti tegemiseks komplekt ühes karbis valmis, kõik elemendid olemas, jääb üle ainult juhendi järgi kokku panna. Meie laboris aga peab hakkama ise vaatama, milliste detailidega oma ideed realiseerida,“ tutvustab alles mõni päev kooli käsutuses olnud varustust gümnaasiumi haridustehnoloog Meeri Sild. „Midagi pole ette öeldud, valikud peab ise tegema – millised detailid valida, missugused ülekanded, rattad, mootorid, juhtmed, andurid. Tööriistakohvrid on ka olemas.“

Tõepoolest, riiulitel on reas karbid, nendes aga järjest kõikvõimalikud elemendid, millest roboteid ehitada. Riiulitel on ka juba mõned valmis robotid. Näiteks väikese mehaanilise käe kujuline, mille ülesandeks on haaratsiga võtta laualt veeklaas ja kasta sellega lille, tutvustab Sild. Kastja kõrval seisab keerulisem, nelja rattaga konstruktsioon. Selgub, et see ventilaatoriga seadeldis on lahendus ülesandele leida ruumis üles ja kustutada süüdatud küünal. Nagu väike tuletõrjeauto. Nende robotite autoriteks on gümnaasiumiõpilased. Veel on riiulil kahe silmaga joonejälgimisrobot ja kuuejalgne putukrobot, mida saab juhtida nutitelefoni abil kohtvõrgus. Selle ehitas valmis 4. klassi õpilane.

Kastmisrobot  HEIKO KRUUSI

Detailid on funktsioonide järgi rühmitatud.  HEIKO KRUUSI
Roomikutega robot  HEIKO KRUUSI

„Labor aitab lastel lihtsamini teadusega sina peale saada,“ ütleb Sild, kes parasjagu valmistab ette õppevahendi MakeyMakey komplekte 4. klassi tunni jaoks, kus õpitakse voolu juhtivaid materjale tundma. Samades nutilabori ruumides tegutseb ka robootikaklubi, mille liikmed parasjagu kogunevad, et Lego-roboteid ehitama hakata.

Tallinna Lilleküla gümnaasiumi nutilabor.  HEIKO KRUUSI

„Minu jaoks on siin laboris kõige tähtsam, et siin ei ole valmis lahendusi. Siin peab ise olema looja – tuleb mõelda välja, mida teha, siis see valmis ehitada ja tööle panna,“ märgib Meeri Sild. „Tihti on vaja palju katsetada, sest kohe ei lähe tööle. Nendel lastel, kes selliste asjadega tegelevad, loogiline mõtlemine üha paraneb, nii on ka loota, et siit sirgub rohkem insenere,“ loodab ta.

Ülelinnaline projekt

Linna haridusamet on projekti #EduInnoLab raames varustanud robootika algõppe uudse sisseseadega kaks lasteaeda. Kahes koolis on Lego robootika-innovatsioonistuudio, Pelgulinna gümnaasiumis püütakse õppetöösse põimida droone. Kahes koolis asuvas Makeblocki stuudios viiakse kokku mehhatroonika ja robootika. Südalinna koolis on virtuaal- ja liitreaalsusele keskenduv labor. Kokku kaheksa asutust, millest loodetakse ka kompetentsikeskusi ja kogemuste jagamise paiku kujunevat.

„Mõte sai alguse sellest, et meil on hulk koole, kes tahavad kõrgemalt lennata, kui tavaline koolikeskkond seda võimaldaks, ja selle jaoks me selle projekti ellu kutsusimegi. Otsisime välja need valdkonnad, mis võiks kõnetada koole, mis võiks tuua õppetöösse uut värvi,“ räägib projekti üks eestvedaja, linna haridusameti üldosakonna juhataja Rainer Rannala. „Senise asjade käiguga oleme rahul, aga eks aeg näitab, sest innovatsiooni juures on alati see oht, et mingi osa sellest ei pruugi reaalsuses töötada,“ lisab ta.

Õpilastel igatahes õhinat jätkub, saab nentida, kui vaadata, kuidas robootikaklubi noorukesed liikmed panevad väledate näppudega kokku kõrvaltvaatajale seni veel teadmata otstarbega roboteid.

Meeri Sild märgib kokkuvõtvalt: „Me oleme tihtipeale õpetanud lapsi tarbijateks – telefonist saab ju kogu aeg valmis asju. Aga et tarbijast saaks looja, ja ettevõtlik looja, on vaja selliseid asju, mida peab ise tegema. Selliseid laboreid, et nad saaksid oma ettevõtlikust arendada.“

Sisuturundus

Päevatoimetaja

+372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Reklaam ja kuulutused

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee