Tarbija

Gümnastika aitab vältida silmade väsimist 

Ada Maltseva, 15. veebruar 2018, 16:02
Silmaarst Anneli Tall soovitab silmade väsimise vältimiseks neid piisavalt niisutada ja lõõgastavaid harjutusi teha.  BSIP SA / Alamy
Pikad ja haaravad olümpiamängude teleülekanded nagu ka intensiivne töö arvutiga võivad silmi ülemäära väsitada. Aga selle vastu on rohtu – teiste abinõude hulgas on lihtne appi võtta silmagümnastika.

Ei saa öelda, et arvuti või teleri vaatamine ise mõjuks silmadele halvasti, kinnitab Ida-Tallinna keskhaigla silmakliinikus patsiente vastu võttev arst-resident Ann-Marii Lõhmus Benu apteegi ajakirjas. Sama kehtib lugemise kohta. Tuleb hoopis meeles pidada, et kõike tuleb teha mõõdukalt, soovitab ta.

Kui vaadata kaua lähedale, eriti näiteks ekraani, kasvab koormus silmadele. Tihti unustatakse teha pause. Kui vaadata pingsalt pikka aega lähedale ja teha süvenenult tööd, pilgutatakse silmi palju harvem, selle tagajärjel aga silmapind kuivab kiiremini ja pisaravedelikku toodetakse vähem. Nii kipuvadki silmad väsima ja punetama, samuti võib kuivusest tekkida ebamäärane kihelustunne või liivateratunne. Kurdetakse ka, et silmad jooksevad tihti vett ja on märjad. „Seegi on silmakuivuse sümptom, kuigi võib esmapilgul tunduda ebaloogiline,“ märgib arst-resident. Harvad ei ole ka peavalud ja raskused teksti teravustamisel pikemat aega lugedes.

45 minutit tööd, 15 minutit puhkust

Selliste kaebuste korral soovitab Lõhmus esimese asjana silmadele rohkem puhkust anda ja sagedamini kaugusse vaadata, ruumis kas või aknast välja. Üldreegel on selline, et 45 minutile silmade lähitööle peaks järgnema 15 minutit puhkust. Samuti tuleks silmi tihedamini pilgutada. Kui sellest ei piisa, võib appi võtta apteegis käsimüügis olevaid kunstpisaraid ehk niisutavaid silmatilku.

Silmade väsimist aitavad vältida ka võimlemisharjutused, näiteks ringjad liigutused silmadega, eri suundades vaatamine, kaugusse vaatamine jms. Neid tuleks silmadega teha paar korda päevas kümmekond minutit.

Väike sirutus ja pilk kaugusse

Mustamäe silmakeskuse silmaarst Anneli Tall soovitab samuti silmi piisavalt niisutada ning nende lõõgastamiseks harjutusi teha – kas või korraks pilgu ekraanilt lahti kiskuda ja kaugusse vaadata.

Pikaaegne arvuti taga istumine koormab silmalihaste kõrval ka teisi lihaseid. „Seega oleks mõttekas tunnis kord end veidi liigutada ja sirutada ning võimalusel väheke ringi jalutada. Näiteks kõndida aknani ja sealt kaugusse vaadata. Sedasi lõõgastuvad silmalihased, mis on arvutisse vaatamise ajal pidevalt pinges. Peale selle võib silmad mõned korrad paarikümneks sekundiks sulgeda. See aitab niisutada silma eesmist pinda. Samuti oleks hea jälgida, et päevas joodav veekogus on piisav, sest kui organism on üldiselt kuiv, suureneb ka silmade kuivus,“ sõnab silmaarst. Ta lisab, et kontoritöötajate hulgas nii tavaline kohvi ja tee joomine viib kahjuks vedelikku kehast välja ja seega hoopis kuivatab organismi.

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee