Päevateema

Suhkruga jookide maksul on iva siiski sees (30)

Tiina Kangro, 1. detsember 2016, 17:31
Lusikaga 200 grammi suhkrut ära süüa oleks raske, aga XL limonaadipudeliga saab pisikegi inimene mängeldes hakkama. Foto: Bulls
Magustatud jookide erimaksustamise plaan tekitab Eestis jätkuvalt palju mõistmatust ja segadust.

Osalt on probleem selles, et uus valitsus pole asja veel korralikult lahti seletanud. Et mida siis, mis eesmärgiga ja kuidas plaanitakse maksustama hakata. Just selgus oleks hädavajalik. Kui keevitada igale magusale vedelikule poes lihtsalt mõned sendid juurde, ei juhtu tarbimises midagi ning kogu ettevõtmine jääb rahva silmis vaid pisukeseks maksutõusuks, millega lappida kokku mõni eelarveauk.

Kaugeltki ei vasta tõele Eesti toidutootjate äge ja häälekas vastuseis kogu suhkrujookide maksustamise teemale ega nende eestkõnelejate väited, nagu poleks kusagil maailmas iialgi leitud tõestust, et teatud tooterühmadele erimaksu lisamine ei muudaks toidupoes inimeste eelistusi.

Samal teemal

Maksustamist tuleb teha targalt: hinnalisa peab olema tõesti märgatav (vähemalt 20 protsenti) ja maksu alla sattuvate toodete kõrval peavad olema saadaval samalaadsed, kuid tervislikumad tooted, mille hind on oluliselt madalam. Kui ikka kõrvuti on kallis-magus ning vähem magus ja odavam karastusjook, valivad paljud odavama.

Kui teha, siis teha

Viimane sedalaadi eksperiment on just käimas Mehhikos, kus 2014. aasta 1. jaanuarist tõsteti põhjaliku ettevalmistustöö järel kogu riigis suhkruga jookide hinda. Mehhikos elab 122 miljonit inimest, kellest iga seitsmes on suhkruhaige. Riik on pikki aastaid olnud maailma suurim Coca Cola toodangu tarbija (Mehhiko üleeelmine president Vicente Fox oli varem Coca Cola Mexico president).

Juba sama aasta sügiseks langes magustatud jookide tarbimine riigis kuus protsenti. Tänavu aasta lõpuks nähakse ette, et tarbimine langeb 12 protsenti, võib-olla enamgi. On kalkuleeritud, et riik on juba säästnud projektilt miljard dollarit tervishoiukulusid. Peetakse tähtsaks, et suhkrujooke on hakanud vähem ostma eelkõige lapsed-noored ja kehvema elujärjega perekonnad. Just need on terviseprobleemides kõige tundlikumad sihtrühmad.

Mitmel pool maailmas, kus „limonaadimaks” pole nii head tulemust andnud, on olnud tegu kas liiga madala maksu või ka näiteks vaid ühe linna piires toimunud hinnatõusuga. Eks ka Eestis võib otsida hulga põhjuseid (Läti turg jne), miks ettevõtmine siia ei sobi. Väga nõrk on aga viimastel nädalatel palju kuuldud argument, et nüüd tahab riik niigi vaesuses vaevlevatelt lastelt võtta veel viimasegi rõõmu – suhkruga maiustamise.

------------------------------

WHO kolm ettepanekut riikidele

Maailma terviseorganisatsioon (WHO) võttis magustatud jookide asjus seisukoha tänavu oktoobris. Sellele eelnes mastaapse analüüsi koostamine.

Lähtekohaks oli fakt, et 2. tüüpi diabeeti haigestumine on maailmas viimase kolmekümne aastaga kasvanud neljakordseks. Praegu on diabeetikuid maailmas juba pea samapalju kui Euroopa Liidus elanikke.

Peale diabeedi koormavad riikide arstiabisüsteeme (ja inimeste rahakotte) paljud muud tõved, millel on seos suhkru ületarbimisega: tüsedusest mõjutatud südame- ja liigesehaigused, vähktõbi, hammaste lagunemine jne. „Sihitud maksustamine, sealhulgas magustatud jookide maks, on üks meede, millega saab vähendada inimeste kannatusi ja säästa elusid. Sellega saab vähendada kulutusi meditsiinisüsteemis, suurendades ressursse, mida investeerida tervisedendusse,” seisab raportis.

WHO ettepanekud riikidele on järgmised:

# Doteerida värskete puu- ja juurviljade müüki, et hinnad langeksid 10–30 protsenti. See tagab, et inimesed hakkavad värsket kraami oluliselt rohkem sööma.

# Aktsiisitüüpi maksude lisamine teatud toiduainetele ja jookidele, mille suhkru-, soola- või rasvasisaldus jt on suur (ja millele on olemas vähem tervist kahjustavad alternatiivid) ning mille puhul on leidnud tõestust, et kõrgem hind vähendab nende tarbimist. Just siia kuuluvad ka magustatud joogid.

# Et inimesed selliste maksudega kaasa tuleksid, võiksid riigid sätestada aktsiiside kogumisele selge ja läbipaistva sihtotstarbe: näiteks suunata suhkrujookidelt kogutava maksu täies mahus laste liikumisharrastuse arendamisse, koolilaste toitlustusse või miks mitte puu- ja juurviljade hinnalanguse doteerimisse.

Allikas: www.who.int

 -------------------------------------------

Kui palju suhkrut?

0,5-liitrine pudel karastus-, spordi- või vitamiinijooki või isegi süütuna kõlavat maitsevett sisaldab korraliku koguse rafineeritud suhkrut. Kuidas tundub, kui kühveldada ka kohvi- või teekruusi 5–10 lusikatäit suhkrut?

Energiajook Dynam:t 64 gr

Glögi 62 gr

Aura Active Shake, piimajook 56 gr

Pepsi 55 gr

RC Cola 55 gr

Coca Cola 53 gr

Limonaadid 50 gr

Sprite, Fanta 50 gr

Aura Active, mahlajook 50 gr

Schweppes, toonik 50 gr

Kvass, tume kali 41 gr

Arctic Sport, proteiinijoogid 39-42 gr

Arctic Sport 39 gr

Jäätee 33 gr

Kali 32 gr

Vichy Vitamin Daily, karastusjook 30 gr

Maitseveed (Vichy, Aqua) 27-30 gr

Vitamineral, vesi 24 gr

Vitamin Well, karastusjook 21 gr

Coca Cola Zero, Pepsi Max 0 gr

TOIMETAJA

+372 5199 3733
linnaleht@linnaleht.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee