Värsked Tallinna uudised

Ackermanni ja Peetruse saladuste paljastamine  

Ants Vill, ants.vill@linnaleht.ee, 17. november 2016, 17:39
Ackermani baroksel altariseinal on kahe apostli, nelja evangelisti ja võidulipuga Kristuse kujud. Heiko Kruusi
Mundrimehed tulid kohale, aparaadid musta kohvriga kaasas. Algas Toomkiriku altari kujude läbivalgustamine.

Tallinnas aegade jooksul tegutsenud kuulsatest kunstimeistritest kõige kõmulisemaks, enesekindlamaks ja andekamaks hinnatakse 17. sajandil tegutsenud puunikerdajat Christian Ackermanni. Tema tuntuim töö on Tallinna Püha Neitsi Maarja Piiskopliku Toomkiriku altarisein, mida on nüüd asutud mitme asutuse koostöös põhjalikumalt uurima.

Ackermani baroksel altariseinal on kahe apostli, nelja evangelisti ja võidulipuga Kristuse kujud. Heiko Kruusi

Äsja käivitatud projekti eesmärk on välja selgitada, millised on 1695. aastal valminud ning 1866. aastal ümberkujundatud altariseina ja sealsete algul värviliste, nüüd marmorit imiteerides halliks värvitud puuskulptuuride esialgsed värvid, konstruktsioon ja materjal.

Selleks kutsuti kohale maksu- ja tolliameti mehed koos liikuva röntgeniaparaadiga, mida tavaliselt kasutatakse autode ja nende koormate läbivalgustamiseks. Koostöö pole uus – seni on sama tööd tehtud Niguliste kirikus Rode altari ja Russalka kuju seisundi uurimiseks.

Tähelepanu, pildistan! Röntgenopilti teevad Priit Laatre ning Martin Palolill maksu- ja tolliametist.  Heiko Kruusi

„Christian Ackermann oli nii kuulus, et ilmselt on osa muude meistrite töid ka mujal Eestis tagantjärele tema tehtuks arvatud. Võrdlemiseks tuleb Toomkiriku kujusid lähemalt uurida,” ütles Eesti kunstiakadeemia dotsent Hilkka Hiiop, kui esimesed röntgenipildid olid altari parempoolsest, Püha Peetruse kuju jalgadest tehtud ning arvutiekraanil uurida.

Dotsent Hilkka Hiiop uurib esimesi pilte, kus näha nii liimikohad kui ka 320 aasta vanused sepanaelad.  Heiko Kruusi

Juba esimestel piltidel on isegi vilumatule silmale näha nii raudnaelad kui ka kuju osade liimikohad.

Püha Peetruse jalgade läbivalgustamine röntgenikiirtega. Dotsent Hilkka Hiiop uurib esimesi pilte, kus näha nii liimikohad kui ka 320 aasta vanused sepanaelad.  Heiko Kruusi

Tõsine ronimistöö

Röntgenipiltide tegemine vanadest kujudest on töömahukas ja ronimisrohke tegevus. Kõige ülemine, Kristuse kuju, on kaheksa meetri kõrgusel. Maksu- ja tolliameti liikuva kontrollaparatuuriga tegutsenud peainspektor Priit Laatre ning juhtivinspektor Martin Palolill jõudsid pildistamise käigus ronida tellinguile arvutu hulga kordi ja aparaate ümber tõsta, taas alla tulla ja pildistamise ajaks ohutusse kaugusse eemalduda.

Tähelepanu, pildistan! Röntgenopilti teevad Priit Laatre ning Martin Palolill maksu- ja tolliametist.  Heiko Kruusi

Korraga mahub pildile poole meetri jagu, nii tuleb iga kuju üsna mitu korda pildistada ja vahepeal arvutist tulemus üle kontrollida.

Paari kuuga loodetakse tellingud altari ümbert maha võtta. Uurimistöö, mis hõlmab põhjalikku arhiivitööd, lõpeb ülevaatenäitusega Niguliste muuseumis.

Kõmuline meister

Christian Ackermann oli 17. sajandil erandlik, lausa skandaalne kunstnik-käsitööline, kes pidas oma sõltumatu töökoja nimel võitlust puunikerdajate ja tislerite tsunftide ning raega. Tsunftide ja linnavalitsuse kiusu eest rüütelkonna jurisdiktsiooni alla Toompeale elama pagenud Ackermanni käsi käis hästi, siin sai ta hulganisti tellimusi aadlikelt ja isegi kuningalt. Toomkiriku 1695. aastal valminud altarisein oli lausa Rootsi riigi tellimus.

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee