Päevateema

Kuidas kaitsta maailma nutinäppijate eest? (2)

Tiina Kangro, 28. aprill 2016, 16:52
Joobes juhtimisest aitab hoiduda kaine grupijuht, aga kes päästab maailma nutinäppijate eest? Bulls  Bulls
Üle kolmekümne aasta eest joobes juhtide tuvastamiseks kasutusse võetud alkomeetrite kõrvale töötatakse välja uut riista, mis mõõdaks autojuhi sooritusi netiavarustes.

Tänapäeva inimesed on rööprapsijad. Paar aastat tagasi selgitas Eesti Ekspress nädala sõna rubriigis seda nähtust nii: kiirel ajal teeb tegus inimene ikka mitut asja korraga, tegeleb multitasking’u ehk rööprapsimisega.

Neidsamu rapsijaid näeb tänu nutitehnoloogia võidukale arengule igal sammul. Moodsad abikaasad ei saa vahel isegi omavahel päriselt rääkida, vaid kohvikusse minnes istub kumbki ninapidi telefonis ja parimal juhul suhtlevad teineteisega Facebooki teel. Tänaval käiakse juhtmed kõrvas ja lihtsameelne oleks arvata, et kogu see subkultuur ei kandu paratamatult üle ka rooliratta taha.

Kui Eesti liikluskorraldajad kutsuvad kampaaniates endiselt autojuhte loobuma sõidu ajal telefonidega rääkimast, siis paljudes paikades üle maailma murtakse pead, kuidas tuua inimesed vähemalt reaalses liikluses oleku hetkeks virtuaalelust tagasi maa peale.

Näpud sügelevad

Põhjus on selles, et pärast aastaid kestnud liiklusõnnetuste arvu mõõdukat vähenemist on avariide arv hakanud taas jõudsalt kasvama, mullustel andmetel lausa 7,7 protsenti võrreldes aasta varasemaga.

Kuigi pole täpselt teada, kui paljude õnnetuste puhul on olnud süüdlaseks või kaassüüdlaseks nutitelefon, võib arvata, et see arv on suur. Nimelt on ameeriklased sadades uuringutes tunnistanud, et kasutavad autoroolis telefone aktiivselt e-kirjade lugemiseks, sõnumite saatmiseks ja igat masti muuks äri- ja ajaviitetegevuseks. Kuigi paljud tunnistavad, et see võib killustada tähelepanu, teevad nad seda ikka, sest elu tahab elamist.

Nüüd ongi Ühendriikide liiklusjärelevalvajad pakkunud välja mõtte otsida analoogiat möödanikust ja töötada alkomeetrite eduloo eeskujul liikluspolitseinike jaoks välja uus riist, mis võimaldaks hetkega tuvastada, mida on juht sõidu ajal oma nutiseadme(te)s korda saatnud. Juhte korrale kustuva seadme nimeks võiks saada tekstimeeter.

Eestis täpselt sama

Eesti liikluskorraldajad on olnud ettenägelikumad ja meie seaduses seisabki autojuhtide jaoks juba aastaid keeld mitte üksnes hands-free-seadmeta telefoniga rääkida, vaid telefoni ka niisama peos hoida või mistahes muu kõrvalise tegevusega tegelda.

Samas pole see keeld takistanud inimestel teha iga päev

kõike sedasama, mida harrastavad meie suguõed ja -vennad mujal, kaasa arvatud suure lombi taga. Maanteeameti poolt mullu mais korraldatud küsitlus paljastas, et 70 protsenti Eesti autojuhtidest peab mobiiltelefoni kasutamist rooli taga iseenesestmõistetavaks. „Nendest 99 protsenti vastab roolis olles kõnedele, 77 protsenti helistab ka ise, aga peale selle kasutatakse telefoni roolis ka pildistamiseks ja tekstisõnumite või sotsiaalmeedia postituste lugemiseks, 6 protsenti aga tunnistas, et loeb roolis olles ka uudiseid ja surfab internetis,” seisab maanteeameti kodulehel uuringu kokkuvõttes.

I-le paneb täpi küsitletute ülestunnistus, et iga kolmas neist mäletab olukordi, kus nad on telefoni näppides sattunud ohtlikusse situatsiooni. Huvitav on ka see, et täpselt sama palju inimesi, kui on neid, kes peavad nutiseadmega tegelemist roolis viibides normaalseks, on neid, kes kaasreisija rollis olles sooviks, et neid sõidutav autojuht ei räägiks samal ajal telefoniga. Ülekaalukas 66 protsenti neist, kes peavad telefoni kasutamist autoroolis enesestmõistetavaks, tunnistas, et tegelikult ei juhtuks midagi hullu, kui nad telefoni roolis olles ei kasutaks ja ajaks kõik oma kiired asjad jonksu pärast sõidu lõppu.

---------------------------------------

Mida ütleb Eesti seadus?

Juhil on juhtimise ajal keelatud

# tegeleda mistahes toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist

# kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita

# hoida sõiduki liikumise ajal telefoni käes

Allikas: Liiklusseadus

2 KOMMENTAARI

n
naine 28. aprill 2016, 18:57
Muuseas naised on veel suuremate rööprähklemise võimetega kui mehed, seega ka paremad sõidu ajal telefoni kasutajad!
a
Ats 28. aprill 2016, 18:51
Kuskil just kirjutati, et naised on veel hullemad kui nutitelefonid. Et kui kusagil on naine, siis mees muutub avariiohtlikuks ??

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee