
Trammimüra on jäämas minevikku (7)
Uusi, vaikselt sõitvaid, otsekui ulmefilmist pärit linnaronge käivad uudistamas nii vanad kui ka noored, näiteks vanaemad lastelastega, oskavad trammipargi mehed mulle jutustada, kui uurin lehelugejaile edasijutustamiseks, kuidas uued trammid küll nii tasakesi sõidavad.
Samal teemal
Tallinna kui suure linna üheks iseloomulikumaks heliks on juba üle sajandi olnud trammirataste müdin ja – järsemates kurvides – kiljumine, tundub mulle. „Hispaania firma CAF trammide tulekuga on palju muutunud,” selgitab Tallinna Linnatranspordi AS-i trammidepoo hooldus- ja remondiosakonna juht Aare Rebane. Ta meenutab, et viimaste aastate jooksul on rööbasteed korda tehtud ja tugevdatud. „Muidu ei saanud – uued trammid on rasked, 50 tonni tükist ning nende teljekoormus ehk see jõud, mis surub terasrattaid vastu terasrööpaid, on senisest poole suurem, 11 tonni telje kohta,” selgitab ta.
Teiseks, rööbastiku ümberehitamise ajal pandi neile alla kummipadjandid, mis summutavad suure osa veeremisel tekkivast müdinast. Kolmandaks, pöördekohtade kõverusi kohendati ja rööbaste vahekohad tehti ülekattuvaks. Nii kaobki minevikku nii rataste kiljuv hala kui ka jätkukohtadest tingitud raudteerütmiline mütsumine. Ja muidugi: uued trammid on ka paremini ehitatud, nende heliisolatsioon on samuti parem.

Vana kooli metallitöö

„Siit on näha, mida koormused metalliga teevad,” selgitab rataste hooldust korraldav meister Rein Pugal. Suure ratta äärel lokib metalliserv.

Omajagu kulutavad rööpad rattaid ka näiteks kurvides. Et veerepinnad saaksid taas õige ja vaikset sõitu lubava kuju, on tarvis neid üsna sageli treida. Pugal näitab, kuidas seda tööd praegugi veel tehakse.


Meister Rein Pugal näitab vana kooli pinki, millel siiani on rattaid treitud.

Miljonieurone tööriist
Nüüd aga on koos uute trammidega ka selles osas lõpuks Pärnu maantee depoos kätte jõudnud 21. sajand: peale uute trammide saabus sinna rataste treimise rasket tööd tegev treipink. Seda ma tegelikult olingi depoosse uudistama tulnud.
Firma Danobat Group udumoodne treipink on uute trammide vääriline ja kaalub koos lisadega 23 tonni. Kui oleme sisenenud renoveeritud, kuid uusehitisena mõjuvasse tsehhi, pole aga suurt midagi näha. Ilmneb, et suur seade on tervikuna paigutatud allapoole põranda- ja rööbasteepinda.

Kogu treikompleks kaalub üle 23 tonni.

See pisike kulde ruudukujuline on ülikõvast sulamist treitera, millega suured rattad ümmarguseks treitakse
Igatahes, tramminduse arendamisse on Tallinnas mahutatud ligi 100 miljonit eurot Euroopa, riigi ja linna raha, seda suurt raha on üha enam kõigil, ka trammiekskursantidel, silmaga näha ja kõrvaga (mitte) kuulda. Nüüd saavad uue aja hüvedest osa needki, kes seda rasket rauda rööbasteedel oma raske tööga käigus hoiavad.
7 KOMMENTAARI