Värsked Tallinna uudised

Elu on põnev nagu lennujuhil 

Ants Vill, ants.vill@linnaleht.ee, 4. juuni 2015, 15:09
Lennujuhi amet annab maistele asjadele vaatamiseks üsna igavikulise vaatepunkti. Heiko Kruusi
Küsimus: milliseid lennukeid juhib lennujuht? Õige vastus: kõiki. 

Tallinna lennuvälja Tartu-poolses küljes, keset metsasalusid paistab kaugele üle puulatvade torn. Aga tornialusest saalist näeb hoopis kaugemale – poolde Lätisse, Hiiumaa-tagusele Läänemerele, Lõuna-Soomesse ja ka Peterburi kandi Venemaale. See vaade paistab küll suurtel arvutiekraanidel ja seda näevad lennujuhtide tähelepanelikud silmapaarid. Ka tornis on lennujuhid, nemad juhivad lennukite maandumist lennuväljale – lisaks sümbolitele ekraanil on neil vaja lennumasinaid ka oma silmaga näha.

"Mina ise sattusin seda ala õppima ja siis tööle pooljuhuslikult. Varem teadsin lennujuhtimisest vaid Arthur Hailey eesti keeles just ilmunud menuraamatu "Lennujaam" järgi. Aga loetu mu otsust ei mõjutanud, mõjutas hoopis ettekujutus, et töö on kellast kellani ning ega seda koju kaasa võtta ei õnnestu. Nii pole küll läinud, tihti on ikka mõtted töö juures,” meenutas kakskümmend aastat lennujuhi ametit pidanud Salumäe asjade algust. 

Varjatud torm 

Väljas kogus parajasti juba teist päeva jõudu korralik puid murdev suvealguse tuuleilm, lennujuhtide tööruumiks olevas suures saalis oli aga vaikne ja rahulik. Nagu ikka seal, kus inimesed teavad, mida teevad. ""Lennujaama" romaan on kunstiline väljamõeldis, tegelik elu on hoopis teistsugune. Kriise tuleb ette harva ja enamasti pole need üldse nii dramaatilised. Küll aga on tihedamatel hetkedel korraga juhtimisulatuses mitukümmend lennukit, lennujuhi ülesanne on neid nii juhtida, et kõigile õhus ruumi jätkuks," rääkis Salumäe.

"Peamine on olla tähelepanelik, keskendunud ja vastutustundlik. Lennujuhi otsusest võib sõltuda isegi tuhandete inimeste elu. Väljaõpe on samas põhjalik, kestab enam kui aasta, kõik seadmed ja süsteemid on mitmekordselt dubleeritud nagu lennunduses kombeks," selgitas ta. Tähtsa töö eest saab ka korralikku raha, selgus, kui selle kohta küsisin. Alustaja esimese aasta palk on 32 000 eurot, edaspidi kasvab kiiresti. Aga eks ka töö muutub keerulisemaks. Sellesse haruldasse ametisse – praegu on Eestis lennujuhte veidi üle 70, neist 15 naised – on oodatud nii naised kui ka mehed, kel vanust vähemalt 21 aastat ja tervis korras.

Salumäe ise meenutas minu küsimise peale oma kõige tegusamat päeva, mis jääb küll aastate taha. Toona pidi ta pea tunni vältel juhendama Eesti õhuruumis olnud enam kui 40 lennukit. "Siis ei tulnud ühtki hetke, kus pilootidega suhtlemises ning otsuste langetamises oleks vahe sisse tulnud, suu kippus rääkimisest ära väsima," rääkis ta. Tipp-päevadel on keskuse teenindada isegi üle 700 lennu päevas. 

Ei ole arvutimäng 

Lennujuhtimine ei ole enam aastaid selline, nagu ollakse harjunud filmidest nägema. Lennukinimedega puuklotse ei kasutata, ümmargusi radariekraane pole. On suured lauad, igaühel mitu suurt ekraani. Kõik on elektrooniline, nagu arvutimäng. "Aga ei ole, see on reaalne elu, reaalsed lennukid, inimesed. Saksamaa kolleegid rääkisid, et neil on olnud tegemist noorte huvilistega, kes on simulaatoritel endale asja justkui juba ette selgeks teinud. Neile on olnud üsna raske seletada, et tagasi võtta, restart’i teha ei saa. Meie noored on reaalsuses paremini kodus, meil pole sellist asja märgata olnud, et elu ja virtuaalsus segi läheksid," nentis Salumäe.

Moodne hoone, mugavad olud, moodne sisseseade. Lennukeid jälgivaid ja piloote juhendavaid lennujuhte on tihedamatel tundidel tööl seitse-kaheksa. Aga keskus töötab muidugi ööpäev läbi ning aastaringi, ka jõululaupäeval ja lapse sünnipäeval.

Heitsin pilgu keskpäevasele hetkeolukorrale: lugesin kokku kaheksa Eesti piires liikuvat lennukit. "Praegu on rohkem tegemist, NATO lennuõppused käivad. Me teenindame ka õhuväe lennuvälja Ämaris, nüüd siis kõiki õppusel osalevaid liitlaste lennukeid ka teistel harjutusaladel," selgitas Salumäe, tegemata sõjaasjadest sõjasaladust. Ehk siiski – enne, kui ajakirjanikud saali lubati, oli ta käinud ise veendumas, kas ekraanid on "puhtad". Olid. 

Ja torni ka 

Õnneks pääseb 37 meetri kõrgusse torni liftiga, muidu oleks tegu tuletõrjesportlase korraliku treeningtunniga – umbes 14–15 tavalise maja korrust. Suurtest klaasakendest paistab kogu enam kui kolmekilomeetrine lennurada, selle taga Tallinna hurmav panoraam. Vasakul Mustamäe suusamäe siluett, siis Ülemiste, paremal teletorn ja Iru elektrijaama korsten. Veel kaugemal külgedel sinendavad lõputud Eesti metsad. Tallinna ühe kõige kõrgemal asuva töökohal istuja ilme on keskendunud.

Parasjagu tuli päike korraks välja ning välgatas järsult startiva Estonian Airi värve kandva lennuki poleeritud pindadelt. Siit ülalt tunduvad eemal lennujaama ümbrusse pargitud lennukid mänguasjadena, ja ka pealinn väiksemat sorti asulana. Lennujuhi kontrolli all olev piirkond ulatub meie peade kohal vähemalt 25 kilomeetri kõrgusele.

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee