Persoon

Pekingi ooperi megastaar Li Shengsu esineb tuleval nädalal Tallinnas (2)

Tiina Kangro, tiina.kangro@linnaleht.ee, 21. mai 2015, 15:09
Hiinlastel on kombeks ooperietenduste ajal innukalt plaksutada ja braavo hüüetega näitlejatele tunnustust avaldada. Li Shengsu teab, et Euroopas on aplausi oodata vaid vaatuste lõpus. 中国国家京剧院 (CNPOC) 
Neljapäeva õhtul etendub Tallinnas Solarise kontserdimajas Hiina rahvusliku Pekingi ooperiteatri muusikaline etendus, mille sarnast pole Eestimaal varem nähtud ega kuuldud. Kurioossel kombel on aga sellel niigi maitsval tordil veel suur ja punane kirss peal.

Kuulus Pekingi ooper „Yangide naiskindralid” etendub ida muusika festivalil Orient ja selleks saabub Hiinast kohale ooperitrupp, mille koosseisu kuulub 65 näitlejat, lisaks kümned korraldajad, tõlgid, tiitrimasina seadistajad, lavatöölised ja muud asjalised.

Pekingi traditsiooniline ooper erineb lääne ooperist nagu öö ja päev. See kujutab endast stiliseeritud sulamit laulmisest ja akrobaatikast, dialoogidest ja tantsust, näitlemisest ja võitluskunstidest, mida ilmestavad värvikad kostüümid ja sümbolistlikud näomaalingud. See kõik juba iseenesest viitab, et tegemist on mastaapse ettevõtmisega. Kuid selle kõige juurde kulub jutustada ka üks kurioosne seik.

Nimelt polnud festivali korraldajatel veel kuu aja eest aimugi, et trupi koosseisus astub lavale miljardirahva absoluutne superstaar, ooperiprimadonna Li Shengsu, kelle nime kuuldes jääb iga korralik hiinlane üllatusest sõnatuks.

Oh seda üllatust!

Aprilli lõpus käis sarjas „Müstilised kõlad” Eestis kontserte andmas Trio L eesotsas Hiina väljapaistva pipa-virtuoosi ja Pekingi konservatooriumi õppejõu Lan Weiweiga. Lan Weiwei tegi lühivisiidi ka Oriendi kunstilise juhi, helilooja Peeter Vähi stuudiosse. Nähes seal lauanurgale jäetud DVD-ümbrist, algas nende vahel vestlus:

„Oo, siin esikaanel on ju Li Shengsu, kuidas see plaat siia teie lauanurgale sattus?”

„Ah, nad esinevad meil siin Oriendi festivalil mai lõpus.”

„Teil siin!? Tallinnas!? Oriendil!? Kuidas see võimalik on? Kui Li Shengsu Hiinas esineb, on tema ooperietendustele ülepea võimatu pääseda!”

„Kas tõesti?”

„Peeter, te vist ei taipa, kellega on tegemist! Li Shengsu on midagi sellist nagu teil läänes ... no ... Luciano Pavarotti, Montserrat Caballé või Kiri Te Kanawa! Kahju, et mina mai lõpus enam Eestis ei ole. Hindaksin kõrgelt võimalust sellele etendusele tulla!”

„Tuli välja, et Weiweil oli tõepoolest õigus,” möönab Peeter Vähi, kes on tunnustatud ida muusika asjatundja. Ta jätkab: „Seda on küll piinlik tunnistada, aga alles hiina muusikute seltskonnas adusime, kelle me tegelikult Oriendile esinema kutsunud olime. Sellega leidis taas kinnitust tõdemus, et Ida ja Lääs eksisteerivad teineteisest ikka väga-väga kaugel.”

Kes see 李胜素 siis on?

Li Shengsu alustas Pekingi ooperiteatris tööd 2001. aastal. Hiina kultuuriministeerium saatis ta sinna kui eriliselt andeka noore näitleja pärast doktoriõpinguid Hiina näitekunstiakadeemias. Ta on pühendanud oma elu kultuurirevolutsiooni tuultes pisut räsida saanud iidse ja spetsiifilise, laululis-tantsulis-akrobaatilise Pekingi ooperi traditsiooni edasikandmisele ja arendamisele.

Li esindab Mei koolkonda, mille rajas naiserollide ehk dan-rollide esitamisega täiuslikkuseni jõudnud meister-näitleja Mei Lafang (mehenimega Méi Lán), kellest sai elu lõpus üksiti Pekingi ooperiteatri rajaja ja esimene juht. Li Shengsu on välja õppinud Mei Lafangi kolme parima õpilase käe all. Kui klassikaliselt mängisid Pekingi ooperis naiserolle mehed, siis nüüd on tee lavale lahti ka naistele. „Sellel on oma plussid ja miinused,” ütleb Li. „Naistel on lihtsam olla naisena loomulik, meestel on aga tippkvaliteedis hääle puhtuse ja sügavuse poolest eeliseid.”

Li Shengsu on end välja arendanud tugevate ja tarkade, vooruslike ja iseseisvate naisetüüpide, sageli mitteabielunaiste või isegi naissõdalaste rollide esitamiseks. Hiina ooperi juures on huvitav ka see, et kui ajaloolist tükki taaslavastatakse, kirjutatakse see ümber kaasaega. Nii ütleb ka Li Shengsu, et Mei koolkonna mõjutustel on Pekingi ooperis tõusnud naiserollid täiesti uuele tasemele. Kuigi samas – kõige aluseks on siiski klassikalise Hiina esteetika ja taoismi põhitõed, nagu õiglus ja rahu, vaoshoitus ja lõputu püüdlus täiuslikkuse poole. „Just see kõik mind köidabki,” vastas ta Linnalehe küsimustele oma töö kohta.

Mõtete esitaja

Täiuslikkus tähendab Pekingi ooperi näitlejale lisaks spetsiifilise, terav-kileda häälega laulmisele (näugumisele) ja äärmuseni väljapeetud lavalisele liikumisele akrobaatika ja isegi võitluskunstide, näiteks kung fu, valdamist tipptasemel. Üks Li kõmurikkamaid rolle on olnud peaosa ooperis „Purjus kaunitar”, kus ta mängis joobes liignaist ehk konkubiini. Ta tühjendas alkoholianumat sõõmhaaval, seda vaid hammastega hoides, ja asetas tühja topsi siis üle pea selja taha painutades lauale, mängides samal ajal tugevat joobumust. Li on öelnud, et lõpustseeni jaoks, kus tal tuleb sisse võtta väga keeruline poos, tuli harjutada aastaid. Tema sõnul on aga iga õnnestunud minut laval väärt ka kümmet aastat tööd. Treenides on ta saanud ka tõsiseid selja- ja kõõlusevigastusi. „Juba teatrikoolis pidime palju harjutama omapäi, juhendajad olid treeningutel kõrval vaid algajatel,” on staar ühes intervjuus öelnud.

Li Shengsu jaoks ei ole maailmas midagi enamat kui täiuslikkus laval. Kaasmaalasest ajakirjaniku küsimusele hobide kohta on ta vastanud, et väljaspool ooperit püüab ta lihtsalt magada: „Minu töö on olla laval ja seal tahan anda endast parima. Laval suudan ma aga hea olla vaid siis, kui olen puhanud.”

---------------------------------

Li Shengsu tahaks imetleda Läänemere päiksetõuse

Netiajakirjandust lehitsedes saab selgeks, et miljardimaa ooperiprimadonna Li Shengsu näol on tegu lihast ja luust inimesega, kes ei põe mingit staarikompleksi.

Kohalikud hiina ajakirjanikud kiidavad ta osavõtlikkust ja head huumorimeelt. Nagu oleks vana tuttavaga juttu ajanud, käis läbi mitmele Hiina ajalehele antud intervjuu sissejuhatusest.

Saatsime ka Linnalehe poolt Li Shengsule mõned küsimused. Juba järgmiseks hommikuks oli saabunud vastus, et kahe päeva pärast, kui lõpeb turnee Guangzhou provintsis, paneb Li hea meelega teele vastused. Nii täpselt toimuski. Osa vastuseid põimisime juba kõrval olevasse artiklisse ning osa, idamaiselt viisakad ja tagasihoidlikud, on siin.

Kas teadsite midagi Eestist enne, kui see riik teie kontserdikavasse lisati?

Nagu teame, on Eesti kaunis maa, mida ümbritseb meri. Olen kujutlenud end imetlemas säravaid päiksetõuse Läänemere rannal. Olen kuulnud ka teie pealinnast Tallinnast ja selle keskaegsetest kindlustest ning kirikutest. Oleks väga meeldiv neil tänavail jalutada ja kõike oma silmaga näha.

Kas teil on lemmikuid lääne ooperimaailmas?

Giacomo Puccini ooper „Turandot” on minu vaieldamatu lemmik. Selle sisuks on iidne Hiina legend nähtuna lääne inimese silme läbi. See on ergas teos, tundeliste rollide, suurepärase koori, hiilgavate soolode ja rikkalike heliefektidega. Tegevus toimub vanas Hiinas ja mis kõige tähtsam, seal on kasutatud üht muistset hiina rahvalaulu jasmiiniõiest, mis on mu lemmikrahvaviis.

-------------------------

Oriendi festivali kava

Pekingi ooper „Yangide naiskindralid” etendub 28. mail kell 19 Solarise kontserdimajas

Etenduse tegevus toimub Põhja-Hiinat valitsenud Songi dünastia (960–1279) ajal. Süžee aluseks on legendid keiser Renzongile lojaalse Yangide suguvõsa lesestunud naistest, kes asuvad oma lahinguväljal hukkunud meeste asemel ise vaenlastega võitlema.

Kuigi arvatakse, et need legendid on suuremas osas väljamõeldised, on neis esinevatest tegelaskujudest paljud olemas olnud.

Kadrioru pargi Oriendi telgis toimuvad järgmised etendused

26. mail kell 19 taiko-ansambel Indra (Jaapan)

27. mail kell 19 Ranajit ja Shirin Sengupta Trio (India)

27. mail kell 22 O-Kai lauljad (Taiwan)

29. mail kell 19 Taner Akyol Trio (Türgi)

30. mail kell 19 kurgulauluansambel Ülger (Hakassia / Lõuna-Siber)

30. mail kell 22 shona šamanistlik rituaal (Zimbabwe)

31. mail kell 20 Tai kuninglik tants

2 KOMMENTAARI

j
Jah 5. juuni 2015, 18:56
Ma ka Hiinas nägin. Põhimõtteliselt kuulasin lõpuni. No ei olnud ovatsioone. Õige , üks vahelehüüe oli-mu selja taga üks mehike kaotas närvid ja kisas vastu et pane oma suu ometi kinni!
k
kohutav 3. juuni 2015, 14:57
kõigile sallivusest ja mõistmisest pläkutajatele soovitan kuulama minna.
käisin hiinas kuulmas, kohutav kräunumine, kassikontsert ja kolin. tõsine piire lükkav kogemus. sama normaalne nähtus kui naiste kividega surnuks pildumine.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 614 4181
linnaleht@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtuleht.ee