9
fotot
Linnaplaneerija Mart Hiob on hiljuti meedias rääkinud, et trammitee rajamine Tartusse oleks väga perspektiivikas idee, sest trammiliini ülevalpidamine on bussiliinidest palju kordi odavam. Linnaleht uuris, mida arvavad asjast kohalike omavalitsuse valimiste kandidaadid. (HEIKO KRUUSI)

Linnaleht uuris Tartus võimule pürgivate erakondade ja valimisliitude juhtidelt, kuidas saaks Tartu ühistranspordisüsteemi paremaks muuta. Mõistagi ei saa üle ja ümber ka sellest, kas ülikoolilinn vajaks trammiliini või mitte.

Kuidas muuta Tartu ühistranspordisüsteem paremaks? Kas Tartu vajaks trammi?

EKRE

EKRE Tartu linnapeakandidaat Indrek Särg (Aldo Luud)

EKRE Tartu linnapeakandidaat Indrek Särg: „Tuleb vana karikakraskeemi juurde tagasi tulla, lisada Haage-Ilmatsalu ja juhinduda bussigraafikute koostamisel inimeste vajadusest, mitte lasta järjest mitu bussi üksteise sabas sõita ja seejärel on kolmveerand tundi vaikust. Kohati tundub, et praegune bussigraafik on kokku pandud selleks, et sõitjaid olekski võimalikult vähe.

Põhimõtteliselt saaks praegust sadamaraudteed kasutada linnaraudtee esimese järgu arendamiseks, aga seda oleks hõlpsam teha koostöös elektriraudtee väljaehitamisega Elva ja ehk ka Jõgeva suunal. Tallinnal on elektriraudtee Keila ja Aegviidu suunal, meil oleks siis vähemalt Elva, vast ka Jõgeva suunal. Sellist raha linn muidugi ise ehitamise eest maksta ei saa, see peaks tulema üleriigiliste investeeringute kaudu. Aga ega näiteks ERM-i ka linna rahaga poleks tehtud.“

Keskerakond

Keskerakonna Tartu linnapeakandidaat Aadu Must (Teet Malsroos)

Keskerakonna Tartu linnapeakandidaat Aadu Must: „Liinivõrk ja -graafikud tuleb kokku viia sõitjate vajadustega. Praegu ajab vaevaline töö- või koolitee mõne linnaosa inimesi (näiteks Variku, Tammelinn) tihti veel eraautosse. Ja lõpetame olukorra, kus enne pikka pausi sõidavad bussid kahe-kolmekaupa parves. Tartu ei vaja tingimata trammi, küll aga alternatiivsete ja innovatiivsete lahenduste otsimist-rakendamist (elektribusside ülikondensaatorid, monorelss jne). Ja kiiret otseühendust Annelinna- Maarjamõisa vahel, mida ka võimalik trammitee markeeris.“

Tartu Eest

Valimisliidu Tartu Eest kaasasutaja, nimekirja kolmas number Teele Arak (Tartu Eest)

Valimisliidu Tartu Eest kaasasutaja, nimekirja kolmas number Teele Arak: „Tartu on kompaktne linn ja enne, kui hakata välja arendama trammiliiklust, tuleks üle vaadata praegune ühistranspordisüsteem. Ühistransport peaks toimima selgelt kaardistatud kogu linna haarava mudeli põhjal. Millised peatused on mingitel kellaaegadel ülekoormatud? Millistes keskustes peab bussi ootama üle 10 minuti? Kuidas ja mis suunal inimesed Tartus üldse ühistranspordiga liiguvad ja kuidas saaks nende elu mugavamaks teha? Toimivad liinid peaks põhinema inimeste kasutusvajadusest lähtuval algoritmil.“

Südamega Tartu

Valmisliidu Südamega Tartu linnapeakandidaat Uuno Pungar (Südamega Tartu)

Valmisliidu Südamega Tartu linnapeakandidaat Uuno Pungar: „Mõne peatuse asupaiga üle võiks ju nuriseda, kuid selline peenhäälestus jäägu ametnike pärusmaaks. Tõelist ambitsioonikust näitaks tasuta ühistranspordi kehtestamine – ja mitte Tallinna kombel võõraid maksumaksjaid ahnitsedes ja ülejäänud Eesti arvel parasiteerides, vaid ikka täiesti tasuta ja kõigile. Lõppeksid inimväärikust alandavad menetlusteenistuse dessandid ja koguksime positiivset kuulsust üle maailma. Tramm on sedavõrd ehe praeguse linnavõimu piiratust demonstreeriv näide, et sellist lollust pole mõtet kommenteeridagi. Hea veel, et kesklinna järjekordset silda projekteerima ei hakatud.“

IRL

Isamaa ja Res Publica Liidu linnapeakandidaat Aivar Riisalu (Stanislav Moshkov)

Isamaa ja Res Publica Liidu linnapeakandidaat Aivar Riisalu: „Transpordisüsteem on nii igavene teema, et ma isegi ei taha sellest palju rääkida, pole ta ju praegugi nii hull, et rumalalt kritiseerida. Fooride sünkroonsus läbi vaadata ja juba ongi palju parem.

Tartu ei vaja maismaatrammi, see on eelmine sajand, aga trossmootoriga SKYWAY katsepolügoon võiks sellise suurusega linnas küll olla, SKYWAY on postidel liikuv transport, ülimugav ja pea igale poole mahtuv uus innovaatiline lahendus.“

Sotsiaaldemokraadid

Sotsiaaldemokraatide Tartu piirkonna esimees Heljo Pikhof (Sotsiaaldemokraadid)

Sotsiaaldemokraatide Tartu piirkonna esimees Heljo Pikhof: „Ei ole vaja teadustööd mõistmaks, et tänavaruumis tuleb luua võrdselt mugavad liikumisvõimalused kõigile liiklejatele: jalakäijatele, ratturitele, autodele, mõistagi arvestades igakülgselt erivajadustega liiklejatega. Tartu ühistranspordi oluliseks osaks peab saama rattaringlus.

Hiljuti trammi kasutusele võtnud Põhjamaade linnades kestsid arutelud lahenduste leidmiseks kümmekond aastat. Trammi häid ja halbu külgi ning tasuvust tuleb analüüsida. Selge on, et kohe peame bussivõrgu korralikult tööle panema, siis tekib selgem pilt sellest, mida ja kuhu on juurde vaja.“

Reformierakond

Reformierakonna Tartu linnapeakandidaat Urmas Klaas (Anni Õnneleid)

Reformierakonna Tartu linnapeakandidaat Urmas Klaas: „Bussitranspordi kvaliteeti parandavad sammud oleme juba astunud – 2019. aastal hakkavad reisijaid vedama uued keskkonnasäästlikud gaasibussid. Põhjalik analüüs, mille järgi liinivõrku edasi kujundada, on samuti koostamisel. Kindlasti muutub ühendus linnaga paremaks praegustel Tähtvere vallas elavatel inimestel. Näeme vajadust luua võimalus inimestel mugavamalt jalgsi ja rattaga liikuda, mistõttu jätkame kõnniteede rajamisega terves Tartu linnas. Nende plaanide kõrval ei tooks trammiliin linnarahvale võrreldavat kvaliteeti liikumisel, küll aga palju kõrgemad piletihinnad.“

Tartu Heaks

Valimisliidu Tartu Heaks volikogu esimehe kandidaat Jüri-Ott Salm (Tartu Heaks)

Valimisliidu Tartu Heaks volikogu esimehe kandidaat Jüri-Ott Salm: „Esmaseks põhimõtteks on Tartu ühistranspordi ajakohastamine vastavalt inimeste liikuvusele ja vajadustele. Teine oluline kvaliteedihüpe on loogilise sõlmjaama rajamine, mis lihtsustaks ümberistumist. Samuti koostöö parandamine teiste kohalike omavalitsustega, et ühendus valdade ja linna vahel oleks kiire ning tõhus, mis omakorda vähendaks koormust linnaliiklusele ja leevendaks parkimisprobleeme. Sellele aitab kaasa ka jalakäijate ja ratturite (sh rattarendisüsteem) liikumisvõimaluste parandamine.

Trammide kasutuselevõtt eeldab rahastuse olemasolu, näiteks kui osa Rail Balticu rahast siia suunata.“

Millise konkurentide välja käidud valimislubaduse oleksite valmis ka ise teoks tegema?

EKRE

EKRE Tartu linnapeakandidaat Indrek Särg: „Kui nad tahavad ellu viia samu lubadusi, mis meiegi, siis on see loomulikult teretulnud. Aga tingimata tuleb kinni pidada EKRE kõige esimesest lubadusest: me ei varasta ega lase ka teistel varastada!“

Keskerakond

Keskerakonna Tartu linnapeakandidaat Aadu Must: „Reformierakond ütleb, et Tartu vajab uut hooldekodu. Absoluutselt õige! Peame seda vajalikuks ning oleme võimaliku asukohana välja pakkunud looduskauni Rahinge. Sotsiaaldemokraatide programmis on soodsate üürikodude rajamine. Sellegi asjaliku mõtte oleme ammu välja käinud. Vast leiame koalitsioonipartnerid, kellega koos nende heade mõtete realiseerimisega linnavolikogu järgmise koosseisuga ning koostöös keskvalitsusega algust teha.“

Tartu Eest

Valimisliidu Tartu Eest kaasasutaja, nimekirja kolmas number Teele Arak: „Me toetame julgeid ideid ega leia, et valimisplatvormile peaks kirja panema elementaarsed linna ülesanded, nagu teeaukude lappimine ja lasteaiakatuste parandamine. Need tuleb nagunii ära teha ja selle rõhutamiseks me volikokku ei lähe. Küll aga oleme valmis tegema koostööd nendega, kes toetavad meie suuremat nägemust. Suur osa kultuuri-, spordi- ja peresõbralikust tegevusest mahuks hästi Tartu linnahalli ja perekeskuse kontseptsiooni. Kahjuks on enamik valimislubadusi üsna elementaarsed ja midagi väga silmapaistvat ei ole kõlama jäänud.“

Südamega Tartu

Valmisliidu Südamega Tartu linnapeakandidaat Uuno Pungar: „Ühtegi konkreetset lubadust, mille ise teostaksime, konkurentide programmis tõepoolest ei leidu. Sellele järeldusele pole raske tulla, sest konkreetsust on peavooluerakondade programmides isegi varasemaga võrreldes üldse erakordselt vähe. Muidugi pole meilgi midagi turvalise, võimalusterohke, haritud ja tegusa Tartu vastu, kuid reaalses olukorras pole sellise sõnamulinaga suurt midagi peale hakata.“

IRL

Isamaa ja Res Publica Liidu linnapeakandidaat Aivar Riisalu: „Kahjutundega peab nentima, et enne valimisi hakkavad kõik poliitikud lubama asju, mida nad niikuinii peaks iga päev tegema, kaasa arvatud mina ise. Seetõttu olengi kehv lubaja, sest mul on tihti lausa piinlik. Aga vastata on vaja – mulle on sümpaatne Reformierakonna lubadus, et kui ettevõtja tuleb linnavalitsusse, siis temaga tehakse tõhusalt ja kiirelt koostööd ettevõtluse vajaduste rahuldamiseks. Majandus on kõige alus. Ja veel, et Emajõe-äärsed alad tuleb linlase ja turisti jaoks välja arendada.“

Sotsiaaldemokraadid

Sotsiaaldemokraatide Tartu piirkonna esimees Heljo Pikhof: „Oleme praeguse koalitsioonikaaslasega sama meelt, et rohkem kultuuri kesklinnas on vajalik: koos Euroopa kultuuripealinna staatuse taotlemisega soovime rajada Tartu kesklinna üldplaneeringus ette nähtud linnaraamatukogu ja kunstimuuseumi ühishoone. Tartu on lühikeste teede linn, kõik võiks olla jalutuskäigu kaugusel, ka kultuurse vaba aja veetmise võimalused linnasüdames. Nii maksame vana võla raamatukogu ja muuseumi ees ning lisame Tartule veel ühe põneva külastusobjekti turistidele, toetades ka ettevõtlust.“

Reformierakond

Reformierakonna Tartu linnapeakandidaat Urmas Klaas: „Sotsiaaldemokraatide plaan anda keskraamatukogule ja kunstimuuseumile uued ruumid, on hea mõte. Kuid meie nägemuses peaks kesklinna pargiga kokkusobivas rajatavas hoones (südalinna kultuurikeskuses) olema veel rohkem tegevust igas eas tartlasele ja seda aasta ringi. Uusi võimalusi vajavad noortekeskused, rahvaülikool, kultuuriharrastajad. Südalinna keskse koha kujundamine vajab laiapõhjalist arutelu kõigi linlastega.“

Tartu Heaks

Valimisliidu Tartu Heaks volikogu esimehe kandidaat Jüri-Ott Salm: „Oleme oma programmis juhtinud tähelepanu lagunevale laululavale. Oleme lubanud kokku kutsuda ümarlaua kontserdikorraldajate, koorijuhtude, võimalike investorite jt-ga, et teha laululava mitmefunktsiooniliseks aastaringse kasutusega kultuuritempliks. Usume, et kaasates investoreid on see võimalik linnaeelarvet koormamata. Hiljuti tekkis meie valimisliidu nimega sarnane valimisliit, mis lubab samuti mitme funktsiooniga areeni. Oleme valmis toetama ideed, kui see peaks realiseeruma n-ö integreeritult praeguse laululava paiga päästmisega.“

10 kommentaari

I
ikka tuleb lubada,  /   19:15, 21. sept 2017
kui tahad valituks saada, mina lubaks kohe kasvõi metrood.
L
lol  /   20:11, 21. sept 2017
ulme.
W
www  /   20:42, 21. sept 2017
Kuna Tartu kasvab Tähtvere valla võrra, ehk siis megalinnaks, siis sobivad ainult dirizhaablid..
K
kas   /   22:06, 21. sept 2017
siga vajaks sadulat? Tartut trammidega rikkuma. nalja teete? no see ei kõla isegi naljakalt.
T
Tartu on Emajõe Ateena  /   08:13, 22. sept 2017
Tartu kesklinn on muusikale ja linnulaulule.
Ei ole sinna asja vilistavatele rööbastele.
J
Järelikult  /   08:38, 22. sept 2017
tuleb Tartule trammitee odavam kui uus ja arukas juht valida.
N
no  /   09:19, 22. sept 2017
pole siia mingit mõttetut trammi vaja!
Tartus pole ju ühtegi kohta, kuhu kesklinnast 20 minutise jalutuskäiguga ei jõuaks!
A
arvamus  /   10:11, 22. sept 2017
Tartu puhul on suureks probleemiks halvasti planeeritud bussiliiklus. Kui üleüldine teeninduskvaliteet on kahe viimase teenindaja (GoBus ja Sebe) puhul oluliselt parem kui enne seda, siis sõiduplaanid, liinivõrk ja ümberistumisvõimalused ei kannata kriitikat. Iseloomulik busside üksteise sabas sõitmine mööda Riia tänavat on asi, mida ei ole suudetud kahekümne aastaga ära lahendada (4 bussi üheminutiliste intervallidega ja seejärel pool tundi-45 minutit vaikust). Samuti ei ole liinivõrgu muutmise katsed (2 korda, kui ma ei eksi) midagi paremuse poole viinud. On tellitud arvamusi välismaistelt konsultatsioonifirmadelt, kuid siiani oma rahva käest eriti ei küsita ja tartlasi ei kuulata. Õhtusel ajal, kui bussid käivad harva, ei ole võimalik ümber istuda isegi siis, kui väljumisajad konkreetsest peatusest on lähestikku ja bussid ühel ajal peatuses - esimene sulgeb uksed hetkel, mil teine need avab. Samuti see, et peatusest on lubatud 3 minutit varem läbi sõita, ei ole normaalne. Nii on ka raudteejaamas, kus Tartusse saabunud mujalt pärit inimene näeb esimese tervitusena sulguvaid bussiuksi või sõiduki tagatulesid. Ei lisa usaldusväärsust ja kasutajasõbralikkust ka linnavalitsuse menetlusteenistuse "reidid" piletite kontrollimise eesmärgil. Eriti ebameeldiv on selline rünnak hommikusel tipptunnil, kui sõitjad niigi vaevu bussi ära mahuvad, bussi hoitakse peatuses, uksed on kinni, õhku niigi pole ja siis trügitakse rahva seljas. Asja parandaks linnavalitsusse uue, värske pilguga ühistranspordispetsialisti tööle võtmine. Samuti tasuks menetlusteenistuse juhatajal sügavalt järgi mõelda, kas eesmärgiks on see, et igal inimesel on pilet või see, et võimalikult paljusid (sh eksikombel) "menetleda".
Mis liinbivõrku puutub, siis tuleb mõelda, kuidas oleks võimalik ühendada kesklinn (bussijaam), raudteejaam ja Maarjamõisa kliinikud ning ülikoolilinnak. Samuti lahendada raudteejaamale ligipääs teisest suunast (Maarjamõisa, Tammelinn jne). Annelinna tagumine ots vajaks kindlasti ühenduseks kesklinna ja Maarjamõisaga ekspressliini.
N
Naljakas küll,  /   17:57, 25. sept 2017
kuid mind on EKRE programm või siis programmitus haaranud, ei midagi erilist, vähe lubadusi, kuid...katkestan aja kokkuhoiu mõttes.
K
kodanik  /   16:29, 10. okt 2017
Trammist on praegu mõtetu rääkida, sest ei toimu ju mingit teemat RB-st. Kui jälle hakkavad Railbaltikaga asjad liikuma, küll siis tuleb jutuks ka tramm. Seekord vast isegi metroo.

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias