3
fotot
Täiesti uus: 4. liini trammide lõpp-peatus on septembrist alates lennujaama külge ehitatud galerii ees. (HEIKO KRUUSI)

Suured tööd trammiliinide mullu alanud uuendamisel on lõpusirgel, esimesel koolipäeval saavad lapsed trammiga kooli, kinnitab ühistranspordi juht.

Sel esmaspäeval kinnitas pealinnas bussi-, trolli- ja trammiliiklust korraldava Tallinna Linnatranspordi AS-i juht Enno Tamm, et juba järgmise nädala lõpuks on Kopli suunal kogu liini ulatuses rööpad maas ning õhuliinid üleval. Samuti on lõppemas tööd lennujaama ulatuva uue trammiliini ja selle lõpp-peatuse ehitamisega. „Ma just käisin täna kõik ehitustööd läbi. Skoone bastioni ehk Rannamäe juures on tööd valmis. Rööpaid on praegu panna veel Põhja puiesteel Niine tänava otsast Suurtüki tänavani, Suurtüki ülesõit on juba valmis. Samuti on ka Balti jaama juures sadakond meetrit panna, ning samuti Kungla tänava otsa kandis paarsada meetrit,“ märkis Tamm. Ta lisas, et praegu on veel viimase ülesõidukohana vaja järgmise nädala lõpuks valmis ehitada Telliskivi ülesõit, Rannavärava tee ja Erika tänava ülesõit on juba avatud. Skoone juures viidi trammitee uude paika – risti läbi senise kunagisse vallikraavi rajatud spordiväljaku. Muudatuse eesmärk on anda võimalus tulevikus Põhja puiestee laiendamiseks, mida senine trammitee kulg oleks takistanud.

Skoone bastioni juures kulgeb uus trammitee otse läbi vana palliväljaku. Heiko Kruusi (HEIKO KRUUSI)

„Nagu oleme lubanud – esimesel septembril peab saama sõita trammiga Koplisse ehk siis kõik trammitee äärde jäävate koolide lapsed saavad trammiga kooli sõita,“ ütles Enno Tamm.

Uue, lennuväljale ulatuva liini ehitusel on lood veel paremad, teatas ta ning lisas: „Seal käib praegu piirnevate tänavate asfalteerimine, rööbastee ja kontaktvõrgud on juba ammu valmis.“

Täiesti uus: 4. liini trammide lõpp-peatus on septembrist alates lennujaama külge ehitatud galerii ees. (HEIKO KRUUSI)

Käimas on ka galeriihoone ehitamine lennujaama külge, et reisijad saaksid trammilt eskalaatori abil ja galerii kaudu otse terminalihoonesse.

Niisiis, pärast lähiajaloo suurimat trammiteede ja trammide uuendamist hakkab liin nr 4 Tondilt Lasnamäe asemel sõitma Tondi ja lennujaama vahet.

Uus trammitee viib Suur-Sõjamäe tänava alt läbi, otse Tallinna lennujaama. (HEIKO KRUUSI)

Lasnamäele Jüriöö pargi juurde saab edaspidi vaid taasavatava Kopli-Lasnamäe liiniga nr 2. Muud liinid jäävad samaks, kui enne suurtöid, mille käigus ka need uuendati. Muide, Balti jaama juurde ehitatud ajutine ringtee võetakse üles, sest seda pole edaspidi vaja.

Nagu nõelasilmast tulnud

Tallinnas on liinidel iga päev 50 trammi. Kui hiljuti tulid liinidele ultraulmelised Hispaania CAF-trammid, siis ei saanud neid lubada vanadele rööbasteedele, sest need on kaks korda raskemad varasematest trammidest, mille tüübid on KT-4 ja madala keskosaga KT-6. Nüüd, mil ulatuslike tööde käigus on kogu rööbastee uuendatud, saavad kõik trammid sõita kõikidel liinidel, nii pole enam ükski liin nii-öelda vaeslapse osas. „Enam ei ole meil liinipõhiseid tamme, CAF-trammid hakkavad ka Kopli inimesi teenindama,“ kinnitas Tamm. Ta jätkas, et firmal on parasjagu käimas mitu trammide renoveerimisprojekti. Üks on Tšehhis – Praha ja Ostrava trammiremondi ettevõttes – leping, mille alusel renoveeritakse kõik madala keskosaga trammid KT-6 ja kaks trammi KT-4. „Kui trammid tagasi jõuavad, siis seal vanast suurt midagi peale rataste eriti alles pole jäänud, väliskuju on siiski enam-vähem endine. Kõik muu, kere kaasa arvatud, on põhjalikult uuendatud,“ ütles Tamm. Praeguseks on neid kolm juba Tallinna tänavaile jõudnud, septembriks jõuab liinile veel kolm.

„Lisaks on meil teoksil teine hange, mille võitis Eesti ettevõte Ühinenud Depood, kes ehitab meile kolm retrotrammi. Need hakkavad teenindama 3. liini, ehk siis käima Tondi ja Kadrioru vahet. Need on huvitavad trammid. Välisdisainilt 1950. aastate moodi, seest lausa 1930. aastate laadis. Pingid pole nagu praegustel trammidel, vaid puitpingid on seinte ääres, piki seinu“, rääkis Tamm uuest vanast, mida ta oma poisikesepõlvest mäletab. „Sellised trammid olid meil käigus umbes aastateni 1967‒1968,“ meenutas Tamm. Ka need trammid ehitatakse ümber KT-4 baasilt, millest endast jäävad alles vaid alusvankrid ning kolmandik raami. Neist saab ka septembrist juba kaks-kolm tükki liinile saata, lootis Tamm.

„Nii on meil sügiseks 20 Hispaania CAF-i, 14 Tšehhi renoveeritud ning kuus Ühinenud Depoodest tulnud trammi – kokku 40 täiesti uut trammi. Kümme trammi oleme veel oma jõududega renoveerinud,“ loetles Enno Tamm. „Nii on meil sügiseks, jah, kõik uus, peaaegu nagu nõelasilmast tulnud – nii trammiteed kui trammid.”

Tulevikku vaadates nentis Tamm, et lähemate aastate plaanides on trammiliinide pikendamine sadamani ning lennujaama ja sadama ühendamine. Aga see seisab praegu linnaplaneerimise taga. Nimelt pole veel selge, kuhu peaks tulema liini läbimurre tulevaseks peatänavaks planeeritavale Pärnu maanteele. „Praegu on võimalikke lahendusi vähemalt kolm. Meie poolest võiks selle kasvõi ületuleval aastal ette võtta,“ ütles Tamm.

2 kommentaari

K
koplikas  /   10:57, 11. aug 2017
kena kiidulaul! Tegelikult tehakse tööd hullemini kui nõuka-ajal, korraldamatuse tõttu kunstlikult venitatult. Muidugi on vaja sellega valmis saada enne valimisi! Pooleteise aastaga umbes 5 kilomeetrise lõigu reniveerimise ajal on enamasti töömaal olnud seisvad masinad, igav liiv ja tühi väli. Isegi Kopli depoost saadi trammid viidud alles siis, kui rööpad olid juba mõni aeg varem üles võetud ja mereakadeemia noormehed said usinalt pilte teha, kui keset äripäeva tõsteti suure kraanaga tramme treileritele, et neid siis niimoodi läbi linna sõidutada. Kui normaalselt kasutataks meie valget aega maksimaalselt, siis tegelikult töötatakse nagu kontorites, kust vaja viieks randa jõuda, nädalavahetused ja pühad loomulikult on töövabad, kuigi just siis on häirivat liiklust kõige vähem. See bastioniesine staadionil asuv lõik ei ole seotud ühegi teejupiga ja oleks iseseisvalt võinud olla valmis juba ammu. Kopli tänava tagasipöörde ringi kinnioleku teadetega on kenasti näha, et töödega ollakse tublisti üle kuu ajast maas (esimene teade: 16.-30.juunini ja siis ei toimunud midagi, liiklus läks kinni 3.-18.juulini ja sellest ajast enamus ei toimunud midagi, nii et kuulutati - liiklus on kinni kuni 28.juulini, tegelikult on see ka tänaseni avamata). Ja - Koplis on trammipeatused muutumas - trammiliikluse algusest ühel kohal olnud peatus viiakse keset kitsast teed rahvamaja vastu, järgmine peatus on tekitatud Kasepargi keskele, kust ei lähe kuhugi ühtki teeradagi mitte. Kuigi loogiline oleks olnud tuua Sirbi peatus tagasi koolile lähemale, kus see oli väga pikalt enne, kui see viidi sisuliselt kurvi peale ja pani lapsed jooksma üle Uus-Maleva tänava. See see on, kui linnaviletsus toidab poolharitud politrukke, mitte erialaspetsialiste, kes oskaks ka töid korraldada.
A
arvamus  /   09:28, 12. aug 2017
See retrotramm on küll omaette tase, tuleks linnaametnikud nendega mõneks päevaks sundkorras sõitma panna, las istuvad oma puupinkidel.

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias