3
fotot
9. liini trollid asendatakse mai algusest uute, 72. liini hübriidbussidega. (HEIKO KRUUSI)

Maikuust pannakse 9. liini teenindanud 12 trolli asemel samal marsruudil Keskuse-Kopli käiku sama arv hübriidbusse.

9. liini trollid asendatakse mai algusest uute, 72. liini hübriidbussidega. (HEIKO KRUUSI)

Linlase jaoks ei peaks midagi halvemaks muutuma, pigem vastupidi – moodsad hübriidbussid vahetavad välja oma kasutusaja ammendanud vanad ja juba lagunema kippuvad Škoda trollid. Trolle hakkavad asendama uued, vastse liini nr 72 bussid, mis sõidavad vaiksemalt ja sujuvamalt, samuti kaovad linnapilti risustavad trollide õhuliinid, öeldi pealinna liiklust korraldavast ettevõttest Tallinna Linnatranspordi Peale selle – liiklusummikute korral on busse võimalik probleemsest kohast mööda suunata, mis trollide puhul ei tulnud kõne alla.

Vasksed õhuliinid võetakse maha. (HEIKO KRUUSI)

Nüüd, 9. liini sulgemise aegu on pilt trollide tuleviku asjus selge. Eelnevail, trollioptimismi aastail soetatud Solaris-tüüpi sõidukeil on eluiga veel vähemalt kümme aastat, nii kaua püsivad praeguseks alles jäänud liinid, mida on neli – liinid 1, 3, 4 ja 5. Trolliliiklus Tallinnas lõpeb niisiis oma ajaloo 62. aastal, kalendris on aastanumbriks siis 2027. Siis peaks kasutusele tulema hulk kiirlaetavaid elektrisõidukeid, mis ei vaja õhuliine ja mida laetakse peatustes oleku ajal.

Kursimuutuse põhjused

„Troll kui ühistranspordivahend on vananenud nii moraalselt kui ka tehnoloogiliselt. Trollide kasutuselevõtmine oli seotud linnaõhu puhtuse ja saaste vähendamisega,” selgitas Linnatranspordi AS avalike suhete spetsialist Urmas Tooming suunamuutuse peamist põhjust. Nimelt on bussiehituses hübriidtehnoloogia arengu tõttu võetud kasutusele Euro 5 ja Euro 6 normatiividele vastavad mootorid ja saasteprobleemid on taandunud tagaplaanile. Muidugi peab märkima, et keskkonnasõbralike trollide kasutatav põlevkivielekter on tegelikult vägagi keskkonda saastav, ainult – tallinlaste kergenduseks – see saaste paiskub õhku kaugel, teises linnas – Narvas.

Linnavõimud kinnitavad, et elanike tagasiside on trollide asendamisel bussidega olnud üldiselt positiivne. Opositsioonipoliitikud aga kinnitavad, et trolliliinide sulgemine on Tallinna tasuta ühistranspordi populistliku süsteemi üks mõrudest viljadest ning mõne aja pärast on karta üldist krahhi.

52 aastat muutlikku ajalugu

Esimene trolliliin avati Tallinnas 1965. aastal. Mustamäe ja Kaubamaja vahel käinud elektrisõidukeid esitleti toona kui progressi ilminguid, nende kasutuselevõtt pidi hoidma ka linnaõhu puhtamana, siis olid sisepõlemismootorid ikka väga tossurohked. 22 aastat hiljem oli trolliliine juba üheksa. Aga kauaks see asi nii ei jäänud.

2000. aastal suleti ebaotstarbekaks osutunud liin nr 8 (Väike-Õismäe – Vabaduse väljak). Veel tosin aastat hiljem, 2012, aga liin nr 2 (Mustamäe –Estonia). Siis kinnitasid linnavõimud, et trolliliiklus ei kao linnast kusagile ning asusid senist trollide koosseisu uuendama, uute sarviliste sõidukite saabumisest kujundati meediasündmusi.

Mõni aeg hiljem aga suunitlus muutus, eelmisel aasta algul löödi hingekella juba kahele trolliliinile: liinid 6 ja 7 asendati hübriidbussidega. Ka siis kinnitasid linnavõimud murelikele linnaelanikele, et trollid ei kao linnapildist veel niipea. Meediasündmuseks said hulgakaupa soetatavad moodsate ning keskkonnasõbralike hübriidbussipartiide saabumised.

Salamajake

Vaikses elurajoonis, Kanepi ja Lina tänava nurgal asuv trafoalajaam lõpetab tegevuse. (HEIKO KRUUSI)

Sitsi asumis vähetuntud ja vaikses Kanepi tänavas on juba 1950. aastaist naabruses olevate individuaalelamutega sarnane kahekordne hoone. See salapärane suurte ustega maja on tegelikult trafoalajaam, mis siiani on varustanud vooluga põhja pool asuvat trammiliini ning viimased 30 aastat Sõle tänavat pidi kulgevat trolliliini. See kollane hoone läheb kasutusest välja, uuendatavale Kopli trammiliinile vajalik trafoalajaam rajatakse aga hoopiski Paljassaare tee alguses olevale krundile.

5 kommentaari

D
Diesel  /   17:26, 6. apr 2017
Hüvasti, Roheline Tallinn!
T
Tuut  /   00:09, 7. apr 2017
Neid bussinumbreid ja sõiduaegu on nii palju, kes jõuab neid jälgida?? Trolli aegu on kergem otsida
R
roheline linn  /   10:11, 7. apr 2017
ja aina rohelisemaks läheb, mida rohkem rohelisi busse elektritranspordi asemele tuleb!
kas hübriidbuss on tõesti ökonoomsem ja odavam kui troll?
just selle bussi hinda peetakse kõige suuremaks miinuseks !
kõhuhääl ütleb, et tuleviku rajamine bussidele pole õige !
aga elame-näeme!
T
troll  /   14:59, 8. apr 2017
Kommentaari sisuRoheline optimism sai läbi?
V
Vasedollar  /   22:48, 11. apr 2017
kas linna revidendid on ka huvi tundnud kuhu läheb kontaktliinide elektrotehnilise vase võimalikust müügist laekuvad kümned tuhanded eurod? Kas kesikute toetuseks?

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias