Lustakad köögiviljadest meisterdatud figuurid või lõbusad võileivad, eriti kui laps on nende valmistamisel kaasa löönud, on väikestele sööjatele ahvatlevam suutäis kui tavaline igavavõitu toiduportsjon (Bulls)

Lapsed on köögiviljade puhul sageli üsna pirtsakad ning tervisliku toidusedeli poole püüdlemine võib olla lapsevanemale üsna suur väljakutse.

Toitumisteadlane ja Tartu ülikooli emeriitdotsent Mai Maser juhib tähelepanu toiduvaliku mitmekülgsusele, kuna lapsele on kasvamiseks ja arenemiseks vaja mitmesuguseid toitaineid. „Toitude kombineerimisega saab „mitu kärbest ühe hoobiga” – tagame üheskoos nii hea maitse kui ka vajalikud toitained. Sobitades lihatooteid köögiviljadega anname lapsele samal ajal kasvamiseks vajalikku valku, aga ka mineraalaineid koos vitamiinidega. Üksi köögiviljadest ei saa laps piisavalt energiat, kuid need on vajalikud ning oluline on meeles pidada, et toidud täiendavad teineteist,” sõnas Maser.

Tervise arengu instituut soovitab täita poole taldrikust köögiviljade ja salatiga, veerandi näiteks kartuli või riisiga ja teise veerandi kana, liha, kala või mõne muu valguallikaga. Järgnevalt mõned soovitused Rakvere lihameistritelt, kuidas tekitada poolehoidu köögiviljade vastu perekonna kõige pisemates toidukriitikutes.

1. Näita eeskuju

Lapsed õpivad jälgimise ja jäljendamise kaudu ning võtavad üle oma lapsevanemate käitumismustrid. Kui köögiviljad on toidusedeli loomulik osa, kujundab see positiivse hoiaku ka lastes. Kuigi uued toiduained ei pruugi esimese korraga kõige pisemate sööjate heakskiitu saavutada, ei maksa kohe heituda. Kuna lapseeas kujundatud toitumisharjumused saadavad last terve elu, on oluline olla järjepidev.

2. Ära sunni

Pigem tuleks panna rõhku kavalusele ning sellele, kuidas köögiviljad laste jaoks ahvatlevamaks muuta. Sundimine loob negatiivseid emotsioone ja nii õpib laps seostama köögivilju halbade tunnetega ning tema pirtsakas suhtumine võib süveneda. Köögiviljadega harjutamine võiks olla samm-sammuline – esmalt üks ampsuke ja mida aeg edasi, seda suuremad portsjonid.

3. Peida köögiviljad nutikalt

Köögiviljad võib nutikalt roa sisse ära peita, et sageli ei ole seda isegi maitses tunda. Näiteks šokolaadikoogi sisse poetatud peet tõstab magusroa tervislikkust, mekis järeleandmisi tegemata. Köögivilju on väga lihtne lisada ka lastele väga meelepäraste kotlettide või lihapallide koostisesse.

4. Serveeri lastepäraselt

Lastele köögivilju serveerides pane rõhku lastepärasele ja lõbusale serveeringule. Suure tõenäosusega haarab laps traditsiooniliselt tükeldatud köögivilja asemel palju meelsamini sellise tervisliku ampsu järele, mis on lõbusa kujuga. Moodusta näiteks porgandiviiludest ja õunasektoritest taldrikule liblikakujutis.

5. Kaasa väikesed abilised toiduvalmistamisse

Köögiviljade lastepärase serveerimise nippe leidub internetiavaruses küllaga – miks mitte võtta ette ideede avastusrännak koos lapsega. Valige koos välja kõige lõbusamad lahendused ning valmistage koos rõõmsad taldrikutäied. Lapsed on toidu suhtes palju vastuvõtlikumad, kui nad on saanud selle valmimisest osa võtta.

0 kommentaari

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias