Nõuandetelefonile vastavad kogemustega meditsiinitöötajad 24 tundi ööpäevas ka nädalavahetustel ja riigipühadel. (Heiko Kruusi)

Tervisemure võib meid mõnikord tabada väga ebasobival hetkel, näiteks õhtusel ajal, nädalavahetusel või reisil olles.

Tervisemurele lahenduse leidmiseks pakub meie tervishoiusüsteem eri võimalusi. Perearst on alati parim esimene nõustaja, kes teab oma nimistu inimeste tervise ajalugu ja soovitab kõige sobivama ravi. Teine väga hea võimalus saada tervisenõu kiirelt ja mugavalt on helistada ööpäevaringsele perearsti nõuandetelefonile 1220. Nõuandetelefonile vastavad kogemustega meditsiinitöötajad 24 tundi ööpäevas ka nädalavahetustel ja riigipühadel. Kui tundub, et tervisemure on lausa eluohtlik või tekib kahtlus, et haigus võib kiirelt süveneda, tasub pöörduda erakorralise meditsiini osakonda (EMO). Kui te ei ole päris kindel, kas pöörduda murega kohe haiglasse või oodata perearstile pääsemist või küsida nõu apteegist, aitab alati nõuandetelefon 1220, kes nõustab teid edasistes sammudes.

Sama kehtib ka kiirabiga. Kui te ei ole kindel, kas valida hädaabi number 112, minna EMO-sse või valida 1220, siis valige viimane. Nõustaja aitab jõuda selgusele, kui kiiret abi tervisemure vajab ja mida oleks kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud 1220-le ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne edasi numbrile 112, kust saadetakse vajaduse korral välja kiirabi.

Oluline on teada, et perearsti nõuandetelefonil saab abi nii eesti kui ka vene keeles ning abi saavad kõik inimesed – ka need, kel pole kehtivat ravikindlustust või kes elavad välismaal.

Mida teha enne helistamist?

Nõuandetelefonile helistades tuleb oma kirjeldusega olla võimalikult täpne, sest nõustaja ei ole teie kõrval ja füüsilist abi ta telefoni kaudu pakkuda ei saa. Küll aga saate ise võimalikult täpse nõu saamiseks nii mõndagi ära teha, näiteks:

• kraadige ennast või abivajajat, kelle pärast helistate, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda (NB! Eriti oluline väikelaste puhul);

• võimaluse ja vajaduse korral mõõtke vererõhku (ja pulsisagedus) ja pange näidud paberile kirja;

• ravimite tarvitamisel vaadake järele, milliseid ravimeid võtate, pange need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks küsida nende toimeaine kohta;

• pange paber ja pliiats telefoni kõrvale, et saaksite koduse ravi juhised kirja panna.

Millise murega võib nõuandetelefoni poole pöörduda?

Tervisemured on erinevaid. Kui puudub kindlus õigesti käituda, siis tasub alati nõu küsida. Isegi teadlikel inimestel läheb ärevates olukordades meelest, mis teha põletuse korral või lapse palaviku leevendamiseks. Nõuandetelefoni töötajad tegelevad iga päev ka küsimustega, mis puudutavad ravimeid. Näiteks on ununenud, mitu korda päevas ravimit manustada tuleb. Sellisel juhul on kindlasti vaja teada täpset ravimi toimeainet, mis tuleks enne nõuandetelefonile helistamist järele vaadata.

Oluline teada

Pidage meeles, et õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearst ei ole kättesaadav. Sellisel ajal tuleb arvestada, et kõne suunatakse ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel mõne aja pärast uuesti helistada. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti, alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. Helistaja kulud piirduvad vaid kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

Juhiseid perearsti nõuandeliinilt 1220

välismaalt helistades tuleb valida +372 634 66 30

helistaja isik jääb anonüümseks

nõu antakse nii eesti kui ka vene keeles

helistada võivad kõik, olenemata ravikindlustuse olemasolust

Kui palju kõne maksab?

Helistades lauatelefonilt lühinumbrile 1220, on esimesed viis minutit tasuta (v.a Starmani ja Tele2 võrgust), pärast mida tasub helistaja kõne eest kohaliku kõneminuti hinna alusel. Helistades mobiiltelefonilt lühinumbrile 1220, tasutakse helistamise eest alates esimesest minutist telefonioperaatorite hinnakirja alusel (Telia võrgust 0,2278 €/min, Tele2 võrgust 0,23 €/min, Elisast 0,21 €/min, seisuga 01.01.2016).

1 kommentaar

L
l i b l e   /   21:51, 23. veebr 2017
hea seegi,meil perearsti jutulepääsemiseks järjekord poolteist kuud.Midagi on ikka väga viltu.

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias