2
fotot
MAJU POLE: Plaanidest maha ­võetud Tähtvere sild oleks läinud üle spordi­väljaku ääreala ja ­konnatiigi otsa, kuid lähimate elumajadeni jääb sealt paarsada meetrit. (Aldo Luud)

"Oleme silda oodanud vähemalt viisteist aastat. Tartu ei ole looduspark, kuhu ei tohi tänavaid ja sildu ehitada," kommenteerib Raadi linnaosa elanik Tartu linnavalitsuse otsust Tähtvere silla projekt lõplikult maha matta. Raadi ja Ülejõe linnaosast lauluväljakule pääsemiseks tuleb ka edaspidi teha paari kilomeetri pikkune ring.  

Supilinna elanike valulise vastuseisu tõttu otsustas Tartu linnavalitsus, et läbi Tähtvere spordipargi äärealade plaanitud uut liiklusmagistraali ja silda üle Emajõe ei tule.

Enamgi veel, kauaoodatud silda ei kanta enam isegi uude üldplaneeringusse. Seega ei saa ka tulevikus Raadi-Kruusamäe piirkonnast otse Tähtverre ja lauluväljakule.

Tulevikupõlvkondadele jääb rohekoridor

Kired Tähtere silla ümber lõõmasid juba viisteist aastat tagasi. Loodusteadlane Matti Masing ütles, et autosilla ehitus tähendaks Supilinna tiigi reostumist ning seal eluneva Eesti punasesse raamatusse kantud haruldase järvekonna hukku.

Toona ei õnnestunud siinkirjutajal ja Masingul tiigi äärde tehtud retkel leida ühtegi järvekonna. Mõni aasta hiljem saatis Mäekülje seltsingu esindaja Rein Rohtla linnale kirja – sild on vajalik kogu linnale ja kinnitas, et sugugi mitte kõik Supilinna elanikud pole selle ehitamise vastu.

"Loomulikult tuleb arvestada, et uue silla ehitusega ei tuleks kahju Supilinna miljööle ja elukvaliteedile," kirjutas ta. Ka Tartu Reformierakonna ja Keskerakonna koalitsioonileppe 24. punkt aastateks 2005–2009 ütles sõnaselgelt: "Asume ette valmistama Tähtvere silla ning Kvissentali silla ehitust."

Ka praegu ollakse Tartus võimul, kuid keskerakondlasest volikogu esimees Vladimir Šokman ütles Õhtulehele, et kunagiste plaanide kalevi alla panekus ta probleemi ei näe.

"Maanteeametil on kavas ehitada sild linnast välja Tiksojale ja see aitab transiitliiklust Tartust mööda juhtida. Elan Ülejõel ja teisel pool jõge asuvasse spordiparki oleks otse üle silla hea trenni tegema minna, aga selle väikese ringi jõuab ikka ära teha," ütleb ta.

Linna üldplaneeringu- ja arenguteenistuse juhataja Indrek Ranniku sõnul jääb trassi koridor vabaks, sellele kehtestatakse ehituskeelu ala ning seda täis ei ehitata. Silda praegu ei rajata, kuid järgmisel põlvkonnal jääb siiski see võimalus.

Marja tänava otsa jalakäijate sild

Ranniku tõdeb, et maanteeameti kavandatava Tiksoja sillaga võetakse Jõgeva poolt linna sõitjate võrra liikluskoormust vähemaks.

Samuti ei pea Ülejõe poolt tulevad jalakäijad Supilinna ja Tähtverre pääsemiseks tulevikus ka nõnda suurt ringi tegema kui praegu, kuna linnal on plaanis ehitada Marja tänava otsa jalakäijate sild.

Seal seisab juba aastaid jõude ja metallikrattide menetleda Laia tänava pikenduselt lahti monteeritud jalakäijate raudsild. Šokman tõdeb, et 86 meetri pikkune sild oleks tõenäoliselt juba ammu taaskasutuses, kui see poleks pisut lühikeseks jäänud.

Õhtulehega vestelnud linnarahvas jagunes laias laastus selle järgi, mis linnaosas keegi elas.

Kui Raadil elav Viktor tõdeb, et linnas peavadki olema sillad, mitte looduspargid, siis supilinlane Aino leiab, et kuigi sillalt jääks Supilinna esimeste majadeni paarsada meetrit, kanduksid liiklusmüra ja autode heitgaasid sinnani välja.

Maanteeameti kavandatava Tiksoja silla poole asuvas Kvissentali linnaosas elav Anne ja tema pere leiavad, et Tähtvere sild oleks vajalik, kuna Tiksoja sillast pole jalakäijatele abi.

Ka Annelinnas elav ja parasjagu spordipargis jalutanud Vladimir leiab, et Tuglase tänava ots oleks silla jaoks sobivaim koht.

Jüri ei ole küll Supilinna elanik, kuid on seda meelt, et kui rajatakse Tiksoja sild, siis Tähtvere silda vaja pole.

"Siis jääb ving linnast välja. See on väike ebamugavus, et Raadilt ei pääse otse Supilinna," leiab ta.

Plaanitav Tiksoja sild

Maanteeametil on plaanis välja ehitada Tartu põhjapoolne ringtee (Vahi-Tiksoja), mis on kavandatud täiesti uuele trassile. See saab alguse Valga maantee 130. kilomeetrilt ja lõpeb Tallinna–Tartu maantee 179. kilomeetril Tiksoja ristmiku piirkonnas.

Plaanitav Tiksoja sild (Eskiis: maanteeamet)

Siis ehitatakse Tiksojale ka sild üle Emajõe. Transiitliikluse viib kavandatav projekt linnast välja, kuid kaht teisel pool jõge asuvat linnaosa ei aita see ühendada kuigivõrd.

Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa ja Jõhvi–Tartu–Valga põhimaanteid ühendava põhjapoolse ringtee ehitamiseni jõutakse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi praeguse visiooni järgi pärast 2020. aastat.

15 kommentaari

L
Liisu  /   07:38, 30. aug 2016
No käputäie kisakõride pärast jääb sild ehitamata?!? Kuna Tartu endale lõpuks munadega linnapea saab, kes selle silla valmis julgeks ehitada?
R
raadilt  /   09:25, 30. aug 2016
SILD TULEKS KINDLASTI SUPILINNA EHITADA , oleks ka rahva muuseumi töötajatel normaalsem tööl käia ja tunngitel liigelda .Kuidas siis teised linnajaod saavad elatud koos sildadega .
K
küsimus  /   09:36, 30. aug 2016
kas siis supilinna elanikud otsustavad veeriku ja tähtvere elanike liikumisvõimaluste üle raadile ?
Igatahes väga trööstitu otsus. Linnaisadel puudub otsustusjulgus ja on ikkagi mannetud kujud.
S
supilinna ärni  /   11:38, 30. aug 2016
Tiksoja sillast piisab jalakäijatele ja mis see rahvamuuseum siia puutub, see tee sinna on juba kaetud soolika- ja kroonuaiasillaga.
K
kes tahavad  /   11:53, 30. aug 2016
eraldatuna elada, mingu maale või metsa.
?
?  /   11:58, 30. aug 2016
Kas siin polnud mitte Supilinna Salaseltsi käsi mängus?
A
ausalt  /   12:08, 30. aug 2016
Isegi vene aegne täitevkomitee oli kordades asjalikum kui praegune reformi, keski ja sotside linnavaltisus. See Šokmann võiks aru saada, et abilnnapeana peab ta linlaste enamuse huve kaitsma, mitte mingitele isehakanutele pugema.
On selge, et linna ei saa vaid igasuguste isehakanud "seltside" meelt mööda olles, vaid otsuseid tehes tuleb arvestada kõigi linnaelanike huvidega. Veeriku, Maarjamõis, Ränilinn jt. piirkonnad vajavad paremat ühendust Ülejõe-Raadi piirkonnaga. Supilinna seltsile tuleks otse öelda, et Tuglase silla alternatiiv oleks Kroonuaia tn. kaasajastamine, barakkide vahel kulgeva searaja asemel korraliku magistraaltänava ehitamine. Las siis ise otsustavad, mis rohkem meeldib.
Hästi näitab linnavalitsuse saamatust Lodjakoja juhtum. Kari karvaseid, tõenäoliselt sealtsamast Supikondi seltsist, teevad avalikus ujulas mis pähe tuleb, püstitavad barakke, värvivad laevu, hoiavad igat masti rämpsu. Linnavalitsus selmet asi korda ajada muudkui koogutab ja noogutab.
S
Shreki vend  /   14:57, 30. aug 2016
Kõik sillad ei peaks keset linna olema.. Tore kui saab kiirelt üle silla, ilma kesklinna ja ummikuid läbimata. Sild on sõitmiseks mitte seismiseks, siiski mitmel Tartu sillal tuleb foori taga ülesaamist oodata.. Kavandatav sild ei peaks elurajooni elukeskkonda halvendama. Poleks mõistlik spordiparki ja laululavale tehtud investeeringuid silla alla matta, mille tõttu peaks asukoha läbi mõtlema.
Silda toitvad jaotustänavad ei tohiks olla sillale pudelikaelaks, et sillal säiluks põhjusmõte.
  /   15:41, 30. aug 2016
Supilinlased on meil siin Tartus eriline inimtõug, ükskõik mis uuendusi teha soovitaks, kostub Supilinnast üks lõpmatu ving ja nii aastaid! Äkki veaks kogu selle Supilnna kuskile padrikusse ja las siis elavad seal rahus!
M
Maju pole  /   16:03, 30. aug 2016
MAJU POLE: Plaanidest maha ­võetud Tähtvere sild oleks läinud üle spordi­väljaku ääreala ja ­konnatiigi otsa, kuid lähimate elumajadeni jääb sealt paarsada meetrit. (Aldo Luud)
1.Mitte üle ääreala vaid otse rekreatsiooniala keskelt(spordi ja dendropark on üks tervik) muutes viimase ja ka samas asuva Emajõe ranna täiesti mõttetuteks..
2.Konnatiigi? Tegu on nn parditiigiga kus nii mõnigi kaitsealune liik.
3.Elumajad on kaugel aga laululava sealsamas. Kas oleks plaan ka viimane kuhugi mujale üle viia?
Ehk kui viia asi Tallinna mastaapidesse siis planeerimisel on uus mitte kellelegi vajalik trass põiki läbi Kadrioru ja üle Laululava tribüünide..
R
Raadi linnaosa elanikule  /   16:03, 30. aug 2016
aga kui teie linnaossa plaanitakse nt. prügiladustamis platsi ja just individuaalide lähedusse? Teeme ära, või kuidas?
  /   16:37, 30. aug 2016
Supilinna elanikel ON ÕIGUS OTSUSTADA OMA ELUKESKKONNA üle!
Raadikad korraldagu OMA elukeskkonda!
Ja kes tahab elada kivisel praepannil, koligu kesklinna või Annelinna. Ja ärgu virisegu siis kui naabri elukvaliteet on parem!
L
linnast  /   19:10, 30. aug 2016
Kodanikud võivad ikka arvamust avaldada aga silda on sinna vaja. Milline see sild saab olema on iseküsimus. Sild avardab Betooni, Ravila tn piirkonda.
T
to maju pole  /   22:23, 30. aug 2016
ammu pole taolist häma lugenud.
1. See "terviklik spordi- ja rekreatsiooniala" on tegelikkuses väike jooksu- ja suusarada. Sild nüüd küll jooksmist ei häiriks.
2. Ehk seletad ära, mismoodi see sild hakkaks lauluväljakut häirima? Lauluväljaku kõrval on praegu nii mürisev tehas kui ka tänavad.
3. Ehk seletad, kuidas sild ujula mõtetuks muudab? Tegelikuilt olekski aeg Tartu ujulad korda teha, taastada kunagine ujula hoone. Sild iseenesest nüüd küll ujumist ei saa takistada.
4. Võrdlus Tallinnaga on väär, pigem saab projekti võrrelda hoopis nende objektidega, mis ehitatakse, vähendamaks Tallinna kesklinna liikluskoormust. Tuglase sild parandaks märkimisväärselt Tartu liiklust ja võimaldaks Veeriku, Tammelinna, Tähtvere jt. linnaosadest pääseda Raadile-Ülejõele kesklinna läbimata.
T
to to maju pole  /   15:15, 1. sept 2016
Juba esimene punkt annab tunnistust et te ei tea praegusest olukorrast küll midagi ega suuda ette kujutada mis saab kogu piirkonnast kui sinna selline magistraal tehakse.Alles olid siin ärimehed kes leidsid toreda "tühermaa" -dendropark nimeks-lükkaks aga siledaks ja teeks golfiplatsi..
Rääkimata sellest et trass on kunstlikult vägistatud olemasolevasse linnaruumi-eriti veider on Ülejõele planeeritav ühendus olemasolevate tänavatega.
Ja huvitav oleks teada millised on need tohutud rahvamassid kes tahavad liikuda Tähtverest-Veerikult Ülejõele- ühest magalast teise?

Kontakt

Telefon +372 614 4181
linnaleht@linnaleht.ee

Linnaleht sotsiaalmeedias